Inget uteserveringsväder. Foto: Tomas Oneborg

Regn, rusk och kyla har präglat samtalen i år till LOs hjälptelefon dit unga sommarjobbare kan vända sig.
– Framför allt har många drabbats av regnavtal och skickats hem när solen inte lyst trots att de varit schema­lagda, säger Malin Djuse på LO.

Just olika typer av solberoende serveringar, kiosker och affärer har struntat i vad som skrivits i anställningsavtalet, gör fel och bryter mot det.

– Ungdomarna blir besvikna. De har räknat ut vad jobbet ska ge i lön, men får inte ut vad de tänkt sig. Det blir som en kalldusch.

I den uppsökande verksamhet bland sommarjobbarna, som LO också har varje år, upptäcks ofta att det helt saknas anställningsavtal, eller att det har stora brister.

I slutet av säsongen kommer frågor om lönen. I värsta fall uteblir den, i andra fall saknas semesterersättning.

– Förra året hade vi flera ärenden med sexuella trakasserier, i år är det regnavtalet, säger Joakim Petrusson vid hjälptelefonen.

De vanligaste frågorna i luren är i tur och ordning: Vilken lön är rätt, vilka arbetstidsregler gäller och vilka arbetsuppgifter är tillåtna för minderåriga, varför får jag inte ett anställningsbevis?

 

LÄS OCKSÅ

• I Hofors får alla ungdomar sommarjobba

• SSU har kartlagt sommarjobben: ”Många kommuner satsar bara halvhjärtat”