Försvaret får två nya ubåtar, och två av de äldre byggs om. Försvars- och säkerhetsföretaget Saab har fått beställningen värd 8,6 miljarder.

Saab ska bygga, testa och leverera två nya ubåtar av typen A26 för den svenska marinen. Enligt Saab kommer de att kunna vistas under vatten i flera veckor och vara svåra att upptäcka. Ordern på de nya ubåtarna är värd 7,6 miljarder och ska vara klar 2024.

Saab ska också bygga om två ubåtar i Gotlands-klassen som ska vara klara 2019. Företaget har tidigare fått ett antal beställningar under 2014 och 2015 som avser delsystem för ombyggnaden. Dessa kontrakt är värda 1,1 miljarder kronor.

Totalt, med dagens beställningar inräknade, har därmed Saab fått beställningar på 9,7 miljarder kronor för nya ubåtar och ombyggnad av gamla. Beställningarna följer den avsiktsförklaring om ubåtsförsvaret som togs förra året.

– Vi är naturligtvis väldigt glada över att få vara leverantör. Det är faktiskt nästan på årsdagen av att vi blev klara med förvärvet av Kockums, säger Saabs vd:s Håkan Buskhe på en pressträff i Visby tillsammans med FMV:s generaldirektör Lena Erixon.

För Saab betyder beställningen nya jobb och anställningar.

– Det säkrar jobben men också den utvecklingskunskap vi har inom det här området, som för ett år sedan riskerade att inte utvecklas. Vi säkerställer en kunskap vi haft under 100 år i Sverige. Sen hoppas vi naturligtvis på att vi ska kunna exportera båtar också, vilket gör att vi ser ganska ljust på framtiden, säger Buskhe.

Mats Fagerström, klubbordförande för Unionen på Saab-Kockums i Karlskrona, är lättad över att beställningen nu är undertecknad.

– Det är givetvis en trygghet för jobben, säger han.

Även statsminister Stefan Löfven välkomnar beskedet om ordern.

– Det är roligt att det är klart. Det här är bra för svensk ubåtskompetens. Det är en av våra nyckelkompetenser som vi måste kunna. Det är bra om vi kan tillverka dem här, då kan vi också sälja i andra länder, säger han.

Avsikten att köpa nya ubåtar och bygga om de gamla har varit känd av marknaden sedan tidigare, men efter beskedet steg Saabaktien på en i övrigt fallande Stockholmsbörs.

 

Turerna kring Kockums, Saab och ubåtarna

Kockums konstruerar, bygger och underhåller ubåtar med avancerad smygteknik.

Ingick tidigare i tyska stålkoncernen Thyssen Krupp med cirka 900 anställda i Karlskrona, Malmö och på Muskö.

Försvarets materielverk (FMV) höll i flera år tillbaka beställningar av nya ubåtar av typen A26 hos Kockums för att man inte kunde komma överens om pris och andra villkor.

Tyskarna ansågs genom interna restriktioner försvåra svenskt utvecklingssamarbete med andra länder och möjligheterna till export.

FMV fick i uppdrag att ta fram en ny försörjningsplan för militär undervattensstrategi och genomförde i samma veva en räd hos Kockums för att hämta hemligt försvarsmaterial som FMV ansåg sig äga.

I slutet av juni 2014 köptes Kockums av Saab.