• Lex Laval ska rivas upp och göras om.

• Stat, kommuner och landsting ska kräva kollektivavtal när de handlar upp.

• Staten ska ta tillbaka kontrollen över järnvägsunderhållet.

• Det ska bli mer av ordning och reda vid lastbilstransporter.

2015 blir ett år med många politiska förslag om LO-folkets villkor på arbetsmarknaden. Först ska flera olika utredningar komma med förslag. Sedan ska regeringen försöka baxa förslaget genom riksdagen. Om det lyckas återstår i flera fall att få med EU på vagnen.

Lavalutredningen ska bli klar den 31 maj. Då ska riksdagsledamoten Marie Granlund (S) redovisa hur långt det går att kräva kollektivavtal för alla på svensk arbetsmarknad. Den 31 mars kommer en annan utredning med förslag om huvudentreprenörsansvar åtminstone i byggsektorn, kanske i fler branscher.

Den 1 september ska professor Niklas Bruun, expert på arbets­rätt, tala om hur mycket kollektivavtal stat, kommuner och landsting kan kräva när de handlar upp. I potten ligger trygga jobb för många LO-grupper, bussförare och städare till exempel.

Det ska bli mindre av fusk och lönedumpning i åkeribranschen. Ett beslut har redan trätt i kraft: Sedan den 1 januari kostar det 40 000 kronor för utländska åkerier att köra mer inrikestrafik än EU-reglerna tillåter. Den 1 mars får polisen rätt att klampa lastbilar, alltså låsa fast hjulen. Dessutom ska regeringen införa ett beställaransvar för den som köper transporter och kräva internationella frakthandlingar i lastbilarna.

Förslaget om järnvägsunderhållet dröjer till dagen före julafton, även om Trafikverket ska lämna en första lägesrapport den 31 mars.

Den 16 mars inleds en rättegång om villkoren för fackliga aktiva. Då har det gått drygt två år sedan bussjätten Arriva krävde att Kommunal skulle avsätta Reza Forghani som huvudskyddsombud.

När Arriva tog över busstrafiken i norra Storstockholm fick förarna sämre scheman. De som klagade fick varningar.

Reza Forghani gjorde till slut en anmälan till Arbetsmiljöverket. Resultatet blev att Arriva fick en lista med saker att rätta till – annars hotade 250 000 kronor i böter.

Arriva uppmanade Kommunal att avsätta honom som huvudskyddsombud.

– Men de anställda väljer skyddsombud. Det har arbetsgivaren inte med att göra, säger Bo Villner, jurist på LO-TCO Rättsskydd.

Kommunal kräver 300 000 kronor i skadestånd till förbundet och ytterligare 300 000 kronor till Reza Forghani. Facket stämmer Arriva för brott mot arbetsmiljölagen, förtroendemannalagen och föreningsrättskränkning.

Arriva kan få ännu en stämning på halsen. Det gäller tågolyckan i Saltsjöbaden. En tågstäderska skadades allvarligt och anklagades först felaktigt för att orsakat olyckan själv.

Inom kort ska Anne-Marie Helander, åklagare på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, ge besked om någon – och i så fall vem, hos Arriva och/eller beställaren SL – ska ställas till svars för olyckan.

 

Läs också: