Utskälld av resenärer på jobbet: ”llskan och frustrationen går ut över tågvärdarna”
Att bli utskälld på jobbet är något som tågvärden Iris Ljunggren är van vid. Hon bemöter det med lugn och medlidande.

Tågvärden Iris Ljunggren säger att de flesta utskällningar sker när resenärer drabbas av tågförseningar eller har missat en anslutning.
Tågvärden Iris Ljunggren berättar att hon och hennes kollegor på SJ nästan dagligen möter resenärer som tar ut sin frustration på dem.
De flesta utskällningar sker när resenärer är stressade, drabbas av tågförseningar eller har missat en anslutning eller ett viktigt möte.
– Sen går all den ilskan och frustrationen ut över tågvärdarna i stället, säger Iris Ljunggren i podden Kneget.
– För det mesta är det inte så allvarligt. Men det händer ju också.
Finns larmknappar
Hon berättar att tågpersonalen har rutiner för sådana situationer och att det även finns larmknappar som vid behov larmar alla kollegor ombord samt SJ:s larmcentral.
Hur hanterar ni stressade resenärer som tar ut sin frustration på er?
– Oftast är det bästa att bara försöka visa förståelse och medlidande. Det hjälper sällan att informera om att vi gör allt vi kan, för i den situationen kan det vara svårt att ta in, säger Iris Ljunggren.