”Flera medarbetare blir vittnen till en traumatisk händelse där en kollega blir knivskuren och senare avlider.”  

Så skriver Ica Maxi Botkyrka i sin anmälan till Arbetsmiljöverket om psykisk chock efter knivmordet förra veckan, skriver Handelsnytt.

Det var på tisdagskvällen den 7 januari som en 26-årig man klev in på Ica Maxi i Botkyrka och knivhögg en anställd till döds. 

Ett dåd som inte bara tog livet av en kvinna i 60-års åldern utan också påverkade alla som jobbar i butiken.

– Det är väldigt varierande hur man mår och reagerar efter en sådan här situation, säger Anders Jonasson, butikssäkerhetschef på ICA Sverige, som haft löpande kontakt med butiken efter dådet.

– Det här är en extrem situation. Det finns inga onormala reaktioner i det här läget. 

Handels: ”Jättejobbigt för de anställda”

Handels Stockholmsavdelning har haft kontakt med både anställda och ledning i butiken, men ännu inte besökt arbetsplatsen. 

– Det är klart att det som hänt är jättejobbigt för de anställda. Vi är i kontakt med butiken och kommer att åka dit inom kort. De har ett krisstöd som pågår och som måste få jobba på i detta läge, säger Frida Bengtsson, ombudsman och regionalt skyddsombud.  

Krisstödet i form av psykologer och terapeuter kopplades in av Ica samma kväll som dådet skett. Butiken stängdes omedelbart och de anställda som var på plats samlades för krishantering. 

– Det första stödet har man i gruppen så vi samlar de olika funktionerna i butiken och går igenom vad som hänt tillsammans med psykolog eller terapeut. 

Butiken höll stängt i en dag

Efter att hållit stängt dagen efter dådet öppnade butiken igen. Anders Jonasson säger att beslutet fattades i samråd med de anställda. 

– Stämningen var så klart dämpad, men ändå utifrån omständigheterna bra den första dagen. Jag upplevde att medarbetarna ville komma tillbaka och öppna. Kunderna visade också respekt och stöd.

Även om det kan kännas jobbigt att öppna butiken igen så tätt inpå ett våldsdåd, så brukar det inte bli bättre av att hålla stängt i flera dagar, enligt Anders Jonasson.

– Det blir ännu tuffare att komma tillbaka och återta arbetsplatsen för medarbetarna om man låter det gå för lång tid. Däremot är det viktigt att ingen ska tvingas att arbeta om man inte känner att man orkar rent psykiskt och fysiskt att göra det.

Han betonar att det också fanns extra personal i butiken, och psykologer och terapeuter på plats så att den som ville kunde gå ifrån för stödsamtal. Extra väktare hade kallats in för att öka tryggheten. 

– Tillsammans med butiken hade vi beredskap så att medarbetarna fick komma tillbaka i den takt de orkade. Det fanns stöd och stöttning, annars hade butiken inte öppnat. 

Ica: ”Prata med din chef vid oro”

Hur man reagerar efter en traumatisk händelse är väldigt individuellt oavsett om man var på plats i butiken eller ledig när dådet skedde.

En del klarar sig också relativt väl de första dagarna, och behöver stöd först senare. 

Även om Ica har beredskap och en organisation centralt för att stödja butiker och medarbetare i krissituationer så betonar Anders Jonasson att mordet på Ica Maxi är en unik situation. 

– Det här är ett helt oprovocerat angrepp mot en medarbetare som avlider i butiken. Det är extremt ovanligt att något sådant här händer. Det är ju ett vansinnesdåd som egentligen inte har en direkt koppling till butiken eller medarbetarna där, utan det här kunde ju ha skett på en pendeltågstation eller en restaurang eller var som helst.

Just att det hade kunnat drabba vem som helst kan göra att oron ökar bland butiksanställda även på andra ställen. Anders Jonasson säger att de Icaanställda som känner sig oroliga inte ska tveka att söka hjälp. 

– Om man känner oro ska man börja med att prata med sin närmaste chef och så kommer vi vara beredda att möta upp med stöd och stöttning från centralt håll. 

Artikeln är tidigare publicerad i Handelsnytt som tillsammans med Arbetet och fem andra titlar ingår i LO Mediehus.