Tommy Wreeth förklarar varför de lönekrav hans förbund lämnat till arbetsgivarna i Transportföretagen är 0,3 procentenheter högre än vad LO:s övriga tolv fackförbund kräver. 

– Vi kräver inte mer än någon annan. Vi vill bara ha kompensation för löneglidningen, säger Tommy Wreeth.

Löneglidning

Han pekar på att ekonomiska bedömare som Swedbank räknar med en löneglidning på 0,3 procent, det vill säga löneökningar utöver avtalens nivå. Något som knappast kan förekomma på Transports avtalsområde, medan det är möjligt för många i industrin vars löneavtal ska sätta ”märket” för övriga arbetsmarknaden.

– För industrin är märket ett golv. Deras medlemmar har chans att få extra pengar, både vid lokal pottfördelning och som bonus när företaget går bra. För oss som har tarifflöner blir märket ett tak. Våra medlemmar kan inte få ut mer, säger han.

Mervärde för medlemmar

Transport stod utanför LO-samordningen även i avtalsrörelsen 2023, och har enligt Tommy Wreeth goda erfarenheter.

– Vi har frihet att försöka göra det vi själva vill och hitta pengar på andra sätt. Vi vill ta betalt för lojalitet, erfarenhet och kompetens och på så sätt hitta ett mervärde för våra medlemmar som i bästa fall motsvarar löneglidningen i industrin.

Tarifflön och löneglidning

Tarifflön innebär att lönen sätts efter fasta steg (tariffer) som bygger på till exempel anställningstid och inte på prestation. Alla som varit anställda lika länge får samma löneökning. Möjligheterna till löneglidning (dvs löneökningar utöver summan i avtalet) är små.

Tarifflön är vanligt i transportsektorn och förekommer i vissa delar av offentlig sektor.

I många andra branscher fördelas löneökningar i större utsträckning individuellt till varje anställd enligt kriterier som erfarenhet och prestation. Det kan ske genom att en del av löneökningen (pott) fördelas lokalt på arbetsplatsen. I vissa fall kan det innebära möjligheter till löneglidning, alltså löneökning som är större än summan i avtalet.

Förutom år i anställning vill Transport att medlemmarna ska få lönetillägg för särskilda kompetenser som E-körkort och behörighet att transportera farligt gods.

Mer än märket

I avtalsrörelsen 2023 blev industrins märke löneökningar på 7,4 procent på två år. Tommy Wreeth hävdar att många av Transports medlemmar fick mer än så.

– Vi lyckades flytta pengar från tariffer där vi har få medlemmar till tariffer där vi har många. På avtalet för terminal och lager fick de som varit anställda i åtta år löneökningar på 10,1 procent medan ingångslönerna ökade knappt 7 procent. 

Hade det inte varit möjligt att göra detta även inom ramen för LO-samordningen?

– Jag vet inte. Men vi tyckte det gick bättre förra gången och vill försöka själva igen. Vi vill inte få kört i halsen att detta är vad ni får.

”Kan avtalet bättre än Tommy”

Transportföretagen, som organiserar branschens arbetsgivare, hävdar bestämt man tänker hålla sig till industrins märke.

– Vi kommer att följa industrinormeringen, precis som förra gången, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

Marcus Dahlsten, vd i Transportföretagen.

Han anser att Tommy Wreeth har en felaktig uppfattning om löneglidning i industrin.

– Jag har jobbat tolv år på Teknikföretagen och kan nog Teknikavtalet bättre än Tommy Wreeth. Det finns ingen magisk löneglidning som gör att det varje år trillar ut 0,3 procent extra till industrins anställda.

Byteshandel

Att vissa av Transports medlemsgrupper i avtalet 2023 faktiskt fick högre löneökningar beskriver Marcus Dahlsten som resultat av en byteshandel där arbetsgivarna i stället fick bättre arbetstidsregler.

– Det hade absolut gått att göra även om Transport varit med i LO-samordningen. Att de står utanför underlättar inte förhandlingarna, säger Marcus Dahlsten.