Gå till innehållet
Gå till startsidan

Ett bättre arbetsliv kräver modig journalistik

Superhjältar sökes i jobbannonser – experten varnar för trams

Vad låter roligast: att vara en gåtfull hjälte eller att plocka varor på ett lager? Vara en superhjälte som dyker upp när vi som minst anar det – eller jobba på apotek?

Tänk dig en person med en cape fladdrande i vinden, med ögon som gnistrar av äventyr och mod.

Ja, vad tänker du? Superman eller apotekare?

Men det är inte bara på apotek som hjältar efterfrågas. Arbetet har analyserat samtliga annonser i Arbetsförmedlingens platsbank under 2023 och första halvan av 2024.

Resultat: Arbetsgivare vill ha superhjältar på över 200 arbetsplatser runt om i Sverige.

Ett hotell söker till exempel en Front Office Agent (= hotellreceptionist?). Man lockar med att: ”Du kommer att vara våra gästers superhjälte och se till att alla aspekter av gästresan och upplevelsen levereras till högsta nivå.”

Gåtfull hjälte

Ett företag söker en medarbetare till lagret och frågar om du ”vill vara den gåtfulla hjälten som håller ordning på kaoset, jonglerar med kartonger och får logistiken att dansa?”

En kommun söker undersköterskor till hemtjänsten och vill att man ska tänka på sig själv som en välfärdsrockstjärna. Men man ska också tänka på sig själv som en ”superhjälte som leder aktiviteter och sprider glädje” med ”batmobilen för att ta dig runt och rädda dagen”. Du ska också ha ”biståndsbeslut som din superkraft” och ”individuella handlingsplaner som din skattkarta”.

Men när det kommer till flest hjältereferenser i en och samma annons får nog Kronans Apotek krönas till vinnare. 

Flygande farmaceuter

Till flera olika städer söker företaget något de kallar flygande farmaceuter: ”Denna hjälte klär sig i en vit rock med orange detaljer, bär en osynlig krona på huvudet och har ett stort leende på läpparna som smittar. Det är en superhjälte som dyker upp när vi som minst anar det men behöver det som mest, likt en virvelvind kommer den med styrka. Deras superkraft? Att sprida glädje och lösa problem med en enorm touch av kunskap inom farmaci.”

Varför har ni skrivit en så fantasifull annons?

– Farmaceuter växer inte på träd, så vi ville vara modiga och testa något nytt. Då tänkte jag göra en annan typ av annonsering, som inte är så vanlig och som väcker intresse. Men också för att belysa att vi ser farmaceuter som superhjältar. De utgör en viktig länk mellan vården och patienterna. Deras arbete bidrar till bättre hälsa för individer och samhället i stort, säger Emma Kolar.

Hon är Talent Acquisition Partner på Kronans Apotek, och har skrivit annonsen.

En kvinna med långt brunt hår och glasögon, iklädd en ljusblå skjorta, sitter inomhus. I bakgrunden syns suddiga gardiner och hyllor.

– Farmaceuter växer inte på träd, så vi ville vara modiga och testa något nytt, säger Emma Kolar.

Hon upplever inte att den spexiga tonen har skrämt bort kompetenta kandidater. Responsen har varit positiv och tjänsterna har blivit tillsatta.

Hur kul hade du när du skrev annonsen, satt du och fnissade för dig själv?

– Jag gillar att vara kreativ och tycker om att utmana. Det är nog någonting som är övergripande för oss på Kronans Apotek. Att vi vill vara modiga, nyfikna och så klart testa. Så jag hade kul, absolut, säger Emma Kolar. 

Frågan är om spexiga annonser med fantasifulla arbetsbeskrivningar är effektiva. Oftast inte, säger Anita Rae, vd för karriärsajten Jobbland.

– Risken är att den som skulle passa för jobbet inte söker det för att man tycker att företaget verkar tramsigt. Men också att den som till slut får tjänsten har fått en felaktig uppfattning om jobbet och slutar efter ett tag.

– Det viktigaste är att man är transparent och tydlig med vad jobbet innebär, hur företagskulturen och villkoren ser ut. Vi rekommenderar också att man skriver ut ett lönespann i annonsen, säger Anita Rae.

Lön i jobbannons

Att ange lön i platsannonser är ganska ovanligt i dag, konstaterar hon. Men det efterfrågas av jobbsökare, visar en studie som Jobbland gjort. Där uppger sju av tio att de anser att det skulle vara lättare att ta beslut om att söka om lönen stod i jobbannonsen.

Hur ska man då skriva en ansökan till ett jobb som kräver superhjältekrafter? Ska man hålla samma skämtsamma ton?

En person i ljusblå kavaj och vit skjorta sitter inomhus och ler svagt.

– Det viktigaste är att man är transparent och tydlig med vad jobbet innebär, hur företagskulturen och villkoren ser ut, säger Anita Rae på Jobbland.

Anita Rae tycker att man ska det, i alla fall för vissa typer av jobb. Enligt henne är det ofta för säljjobb och andra mer extroverta yrken som hjältar, stjärnor och ninjor efterfrågas.

– Fastnar man för en sådan annons, och om rollen känns rätt, tycker jag att man kan vara lite spexig. Det visar att man relaterar till annonsen. Men man måste så klart få fram sina kompetenser och erfarenheter också. 

Gissa jobbet bakom platsannonsen!