På andra sidan Atlanten. Ett svenskt godisföretag som hajpas på sociala medier. Unga som frossar i sina favoriter. Som bara inte kan få nog. På den här sidan Atlanten, i Jönköping. Maskinoperatören Noah Sandgren tar på sig hårnätet innan han ställer sig vid maskinen och matar den med godis som sedan ska förpackas. 

– Favoriten?  Det är nog Sour Strawberry Vanilla. Vi måste ju smaka en gång i timmen för att kontrollera att smaken är som den ska. Men det blir lite fler ibland. 

Inte tröttnat än

Han har jobbat på företaget -Orkla Confectionary & Snacks och med godiset Bubs i några månader nu. Och ja, hans nya jobb är en snackis bland kompisarna. 

– Det blir ju ett samtalsämnen, alla brukar frågar om man tröttnar på godis. Inte än. 

En arbetare med hårnät står i en fabrik och håller i en bricka med randigt godis. I bakgrunden syns maskiner och behållare fyllda med godis.
Noah Sandgren anställdes i somras, och när Arbetet besöker matar han sitt favoritgodis i kartongmaskinen.

Affärsområdeschefen för konfektyr på företaget, Niclas Arnelin, berättar att hajpen på sociala medier har betytt mycket.

– Trenden i USA har gjort att intresset och efterfrågan har vuxit även i Sverige. Också Norge och Finland går som tåget. 

Stort på sociala medier

Bolaget har nu investerat 30 miljoner i fabriken, men skulle ändå behöva öppna ytterligare en anläggning. 

– Swedish candy har 160 miljoner taggade videos på sociala medier, 60 procent av dem är Bubs. 

Gelégodis på ett blått transportband i en fabriksomgivning.
Den nya linje två står stilla för rengöring och stora surskallar ligger på bandet i väntan på färden in i påsar och lådor.

Så vad är förklaringen till framgången?

– Ja, det frågar vi oss också, skrattar Niclas Arnelin. 

– Men det som utmärker Bubs är tydliga smaker och fantastisk textur.

Och färgexplosionen skulle man kunna tillägga.