Swedish candy trendar i USA – Bubs från Jönköping ligger bakom succégodiset
En sur jordgubbvanilj eller en sötsalt lakritshallon? Det svenska godiset har fått unga i USA att go bananas.
På andra sidan Atlanten. Ett svenskt godisföretag som hajpas på sociala medier. Unga som frossar i sina favoriter. Som bara inte kan få nog. På den här sidan Atlanten, i Jönköping. Maskinoperatören Noah Sandgren tar på sig hårnätet innan han ställer sig vid maskinen och matar den med godis som sedan ska förpackas.
– Favoriten? Det är nog Sour Strawberry Vanilla. Vi måste ju smaka en gång i timmen för att kontrollera att smaken är som den ska. Men det blir lite fler ibland.
Inte tröttnat än
Han har jobbat på företaget -Orkla Confectionary & Snacks och med godiset Bubs i några månader nu. Och ja, hans nya jobb är en snackis bland kompisarna.
– Det blir ju ett samtalsämnen, alla brukar frågar om man tröttnar på godis. Inte än.
Affärsområdeschefen för konfektyr på företaget, Niclas Arnelin, berättar att hajpen på sociala medier har betytt mycket.
– Trenden i USA har gjort att intresset och efterfrågan har vuxit även i Sverige. Också Norge och Finland går som tåget.
Stort på sociala medier
Bolaget har nu investerat 30 miljoner i fabriken, men skulle ändå behöva öppna ytterligare en anläggning.
– Swedish candy har 160 miljoner taggade videos på sociala medier, 60 procent av dem är Bubs.
Så vad är förklaringen till framgången?
– Ja, det frågar vi oss också, skrattar Niclas Arnelin.
– Men det som utmärker Bubs är tydliga smaker och fantastisk textur.
Och färgexplosionen skulle man kunna tillägga.