Förslaget: Kommuner ska lättare kunna kontrollera nyanställdas brottsregister
Det ska bli lättare för kommuner att kontrollera brottsregister vid nyanställningar, föreslås i en ny utredning. Men inga nya förslag lämnas kring kontroller av redan anställda.
Regeringens utredare Charlotte Svensson lämnade under torsdagen över utredningen om utökade registerkontroller i kommunerna till justitieminister Gunnar Strömmer (M). Utredaren presenterade tre förslag under en pressträff på eftermiddagen.
- Kommunerna ska få möjlighet att kontrollera brottsregistret hos den som ska jobba med äldre eller med personer med funktionsnedsättning.
- Fler brott ska omfattas i registerkontrollen inför arbete med barn.
- En lag ska möjliggöra att kommunerna kan göra en registerkontroll vid anställning till befattningar som är ”kritiska för kommunens förmåga att utföra sitt uppdrag”.
Utredningen tillsattes efter att Justitieombudsmannen (JO) i oktober 2023 riktat allvarlig kritik mot Södertälje kommun. JO slog ner på att kommunen utan stöd i lag låtit ett säkerhetsföretag göra löpande kontroller av samtliga 7 000 anställda i brotts- och misstankeregister. Det var enligt JO ett betydande ingrepp i den personliga integriteten som stod i strid med både Regeringsformen och Europakonventionen.
Inga löpande kontroller
Men inget av utredningens förslag kommer leda till att Södertäljes löpande kontroller av redan anställda blir tillåtna.
– Jag lämnar inget förslag om löpande kontroller då det är svårt att försvara gentemot den personliga integriteten, sa utredaren Charlotte Svensson på pressträffen.
På pressträffen poängterade justitieminister Gunnar Strömmer att man tillsatt utredningen för att snabbt få fram förslag om utökade registerkontroller med anledning av att organiserad brottslighet letat sig in i kommunal verksamhet.
– Det har förekommit uppgifter om hur äldre blivit utsatta för brott inom hemtjänsten eller att gängkriminella arbetat med barn och ungdomar på ett sätt som ett anständigt samhälle på inget sätt kan acceptera, sa justitieministern.