REPLIK: I Arbetet debatt den 10 oktober skriver Sverigedemokraternas trafikpolitiska talesperson Thomas Morell om SD-regeringens senaste budget och om SD:s syn på Trafikverket. Men med tanke på deras agerande kring förslag som tagits upp i riksdagens trafikutskott under året framstår allt något förvirrat.

Trafikverket är en myndighet vars verksamhet behöver effektiviseras. Därför är det märkligt att Sverigedemokraterna valde att inte rösta för förslag om att ta itu med problemen, trots att de tidigare sagt att de sett behovet av en uppdelning av Trafikverket.

Sverigedemokraterna sa att de ville se förändringar, men när det väl kom till kritan så röstade de ner vårt förslag om en uppdelning av Trafikverket i riksdagens trafikutskott.

I ett liknande scenario har de sagt att de ville se en ny inriktning vid upphandling av nattåg – något de senare röstade emot i utskottet.

Istället fortsätter SD med regeringen att bygga en politik på tomma ord och minskade resurser. Under de två senaste åren har underhållssituationen för järnvägen försämrats avsevärt. Punktligheten har minskat och tågkvaliteten har blivit sämre.

Är det verkligen en historisk satsning?

I den här situationen, när underhållet av vår järnväg redan är otillräckligt, är det ett historiskt misstag att skära ner på resurserna. Sverigedemokraterna är medansvariga för en budget där endast 5 procent av pengarna går till järnvägsunderhåll.

Trafikverket har själva bedömt att med dessa resurser kommer endast 10–15 procent av det eftersatta underhållet att kunna åtgärdas fram till 2037. Är det verkligen en historisk satsning? 

Vi Socialdemokrater föreslog en halv miljard mer till järnvägsunderhåll i vår budget. Det hade gjort skillnad för såväl resenärer, näringslivet och klimatet.

Om Sverigedemokraterna faktiskt brydde sig om en väl fungerande infrastruktur borde de trycka på den regering som de själva stödjer istället för att låtsas vara opposition på debattsidorna.