Strejk på Teslas verkstäder – arbetare gick till jobbet ändå
IF Metalls strejk Teslas bilverkstäder inleddes på fredagsmorgonen – men många servicetekniker kom till jobbet ändå. Den svenska modellen står på spel, säger strejkvakten Stefan Leiding.
Himlen är grå och luften rå när IF Metalls strejkvakter slår upp sitt tält utanför Teslas verkstad i Upplands Väsby.
– Ni har väl klätt er varmt nu, säger Stefan Leiding, chef för ombudsmännen på IF Metalls avdelning i Stockholms län, till sina kollegor.
I över fem år har IF Metall krävt att få teckna kollektivavtal för de anställda på Teslas verkstäder i Sverige, men företaget har sagt blankt nej.
I dag, fredag, inledde facket strejk vid samtliga Teslas verkstäder för att sätta tryck bakom kravet.
Låst läge
Läget är så låst det bara kan bli. När IF Metall mötte Teslas Norden-chefer under medlaren Kurt Erikssons ledning i tisdags var chefernas budskap enkelt: ”Vi får inte teckna kollektivavtal, det är en global policy. Så länge Teslas ledning i Los Angeles inte beslutar någonting annat finns inget att diskutera”.
– Tesla är inte vilket företag som helst, det är världens högst värderade bilföretag. Är det så här man ska bli rik – genom att konkurrera med villkor som ligger under kollektivavtalets? frågar IF Metalls avtalssekreterare Velli-Pekka Säikkälä.
– Om Tesla inte tecknar avtal får vi svårt att kräva avtal av andra bilföretag. De vill inte tävla med någon som har sämre villkor för sina anställda.
”Den svenska modellen står på spel”
Stefan Leiding, som ansvarar för strejkvakten utanför Teslas anläggning i Upplands Väsby norr om Stockholm, säger:
– Den svenska modellen står på spel. Ska vi låta facken förhandla fram avtal, eller låta avtalen ersättas av lagstiftning?
IF Metall har medlemmar bland bilmekanikerna på Teslas verkstäder, även verkstaden i Upplands Väsby, men hur många de är vill IF Metall inte avslöja.
Flera jobbar ändå
Under fredagsmorgonen slinker flera bilmekaniker – eller servicetekniker som de också kallas – in på arbetsplatsen i Upplands Väsby. De flesta vill inte prata med Arbetet, men en av dem, Patrik Broman, ger gärna sin syn på strejken:
– Den är onödig. Jag tror inte att vi får bättre löner med kollektivavtal. Vi ligger över avtalets lägsta löner men om Tesla skulle teckna avtal tror jag att vi får minimilönen.
Enligt Stefan Leiding ligger genomsnittslönerna på Tesla under snittet hos andra bilserviceföretag. Patrik Broman är skeptisk till den uppgiften.
– Vi har fått vittnesmål om att Tesla ansätter sina anställda för att de ska jobba på som vanligt, säger Stefan Leiding.
”Kör på som vanligt”
Enligt Patrik Broman har Tesla sagt till sina anställda att ”vi kör på som vanligt”. Men också att de som är medlemmar i facket har rätt att strejka.
Till kunderna har Tesla skickat ut budskapet att verkstäderna ”fortsätter vara tillgängliga”.
Tesla planerar att ersätta de servicetekniker som strejkar med andra, något som Dagens Arbete var först att rapportera om.
En del av serviceteknikerna rör sig mellan verkstäderna även i vanliga fall. Men om Tesla organiserar strejkbryteri är IF Metall redo att trappa upp konflikten.
– Efter mötet med Tesla i tisdags lade vi ett varsel mot alla bilverkstäder i Sverige som är auktoriserade och har rätt att laga Teslas bilar, säger Veli-Pekka Säikkälä.
– Skulle Tesla organisera strejkbryteri är det helt unikt. Det var sådant arbetsgivarna höll på med på 1920- och 1930-talet men avstod från i och med Saltsjöbadsavtalet 1938. Då kommer inte bara LO-förbunden att stödja oss, då kommer även tjänstemännens fack bli förbannade.
Arbetet har sökt Teslas presstjänst för en kommentar.
Strejk på alla verkstäder
Strejken omfattar Teslas egna verkstäder. De finns i Umeå, Uppsala, Stockholm, Upplands Väsby, Örebro, Norrköping, Göteborg och Malmö.
IF Metalls utökade varsel träder i kraft den 3 november och omfattar alla verkstäder som är auktoriserade att hantera Tesla. Varslet gäller enbart Tesla-bilar medan bilar av andra märken får lagas som vanligt.
IF Metall har medlemmar vid Teslas verkstäder men ingen fackklubb.