Aldrig har väl idyllen porlat mer skrikande i öronen än då en högermänniska, eller för den delen en centerpartist, talar sig varm om gårdsförsäljning av vin.

Stamkaféet kan slänga sig i väggen, Café Opera och Systembolagets alla viner, inalles närmare 2000 sorter, alla smakar de blask mot att få smutta på ett gårdsvin på svensk landsbygd.

Vilket naturligtvis är rent nonsens.

Orsaken till denna extatiska vurm för gårdsvinsförsäljning är att det tillhör högerns plan för att privatisera Systembolaget.

Planen är enkel:

Om Sverige inför gårdsförsäljning av viner blir vi stämda inför EU-domstolen.

EU:s regler förbjuder nämligen Sverige att öppna för inhemsk försäljning av alkohol samtidigt som staten har kvar monopolet för övrig alkoholförsäljning över disk.

Och det vet högern.

EU gillar exotiska saker

Om gårdsförsäljning införs måste monopolet med andra ord ovillkorligen avskaffas och marknaden öppnas för alla privata aktörer som vill göra vinst på att sälja alkohol.

Privatiseringen är därmed genomförd!

Vilket är högens syfte.

Ibland lyfter förespråkarna att gårdsförsäljning är tillåtet i Finland.

Vilket det inte är.

I Finland är det tillåtet att bara sälja gårdsvin som är gjord på inhemska bär och frukter som vuxit norr om den 60:e breddgraden.

EU gillar ju inhemska ”exotiska” saker.

Hjortron och lingonvin är till exempel populärt.

Och visst, ett sådant tillstånd kan ju Sverige propagera för att få införa.

Men det gör inte högern.

Högern är törstig

Bara gårdsförsäljning av vanligt vin måste det vara. Annars blir vi ju inte stämda inför EU-domstolen och systemet skulle inte behöva privatiseras.

I högerns propaganda är också de ständiga elegierna över systemets öppettider en naturlig ingrediens.

Denna törst efter alkohol som griper tag i varje sann högerperson just efter systemets stängning på lördag och inte släpper förrän systemet åter öppnar på måndag morgon är fascinerande.

Den näringslivstrogna Timbroprofilen Benjamin Dousa var tidigare ordförande för Moderaternas ungdomsförbund MUF.

Han drev där både att sälja ut Systembolaget till näringslivet och att låta systemet vara öppet på söndagar.

Likt andra privatiseringar kallade han det en ”frihetsreform”.

– För oss handlar det här om en viktig frihetsfråga, att man som familj eller som individ ska få bestämma själv om man vill köpa en flaska vin eller en burk öl till tacomyset på söndagar, sa Benjamin Dousa förgrymmat till Sveriges radio år 2019.

Privat profit på sprit

Nu går det alldeles utmärkt att köpa en flaska vin eller en burk öl till söndagsmyset alla andra dagar i veckan. Det finns sex dagar till kan vi upplysa törstande högermänniskor om. De heter måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag och lördag.

Men det som ska drickas på söndag måste tydligen också köpas på söndag. Och i butik ska det köpas. Att gå ut på restaurang duger inte.

Benjamin Dousa är i dag vd på Svenskt Näringslivs tankesmedja Timbro.

Och därmed är vi tillbaka till det egentliga syftet med högerns vulgärpropaganda; avskaffa svenskarnas gemensamt ägda systembutiker och ersätt dem med näringslivsägda butiker där företag kan göra profit.

De som dricker mest alkohol i Sverige i dag är äldre högutbildade kvinnor.

Arbetarklassen dricker mindre alkohol än både medel- och överklassen.

Alkoholkonsumtionen bland unga har trendmässigt minskat under senare år.

Svensk alkoholpolitik har utgått från en mix av punktskatter, information och försäljningskontroll.

Men tillgänglighetens roll ska inte överskattas.

Så ska privatiseringen tvingas fram

Inte ens när EU öppnade för kraftigt ökad privat införsel av alkohol ändrades konsumtionen annat än tillfälligt.

I dag får du för privat bruk ta med dig 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter starköl in i Sverige från ett annat EU-land.

Det torde räcka ett tag även för en söndagstörstig högermänniska.

Men hundratals liter alkohol, öppettider sex dagar i veckan och en mängd krogar och restauranger som inget hellre vill än att hälla i dig alkohol, allt detta betyder noll och intet när privatiseringen av Systemetbolaget ska tvingas fram genom gårdsförsäljning.

Om systemet privatiseras går svenska folket miste om det kapital Systembolaget för med till staten. Svenskarna går också miste om Systembolagets unika kunskap runt viner och alkoholhaltiga drycker.

Men kunskap om viner betyder ingenting när profiten härskar.