För den som ägnar sig åt att bekämpa antisemitism på daglig basis finns det sällan risk att bli sysslolös.

För oss i Judiska Ungdomsförbundet är det snarare mer regel än undantag att mötas av antisemitism när vi loggar in på vårt Twitterkonto, och många unga judar upplever sig möta detsamma.

Under de senaste månaderna har vi dock bevittnat en antisemitism som fler än den judiska gruppen själv för ovanlighetens skull lagt märke till – Kanye Wests spridande av hat och hot mot judar på flertalet digitala plattformar.

När vi har majoritetssamhällets uppmärksamhet för en liten stund är det dags att reda ut några saker:

Kanye Wests agerande sker inte i ett vakuum och konsekvenserna blir allvarliga om ord inte tas på allvar. 

Kanye Wests hatiska höst

Få som är aktiva på sociala medier har missat den amerikanska rap-artistens Kanye Wests flera utspel med hat och hot mot judar under hösten.

Det uppmärksammades först att han den 8 oktober twittrade att han skulle ”go death con 3 on JEWISH PEOPLE”.

I tv-intervjuer och på sociala medier har han därefter gjort flertal antisemitiska utspel som antyder att judar skulle kontrollera medier eller vara besatta av pengar.

Med andra ord: urgamla och återkommande antisemitiska konspirationer. 

Trots stora ekonomiska förluster och avstängning från sociala medier fortsatte Wests antisemitiska utspel.

InfoWars och högerextremism

Den 2 december deltog han i den konspirationsteoretiska tv-kanalen InfoWars.

Detta urartade i uttalanden om att West ”älskar nazisterna”, ”gillar Hitler” och anser att ”de gjorde bra grejer med, vi måste sluta dissa nazisterna hela tiden”.

Kort därefter postade han en bild på en svastika sammanflätad med en davidsstjärna på sociala medier.

Några dagar senare deltog West i Gavin McInnes – grundare av det högerextrema och nyfascistiska Proud Boys i USA – podcast, där han hävdade att judar måste förlåta Hitler och ”sluta tvinga på det på andra”. 

Faktum är att Kanye Wests antisemitiska höstturné inte sker i ett vakuum.

Hårdnande klimat

Länge har JUS, tillsammans med många andra judiska organisationer, varnat för ett hårdnande klimat såväl i Sverige som globalt.

USA, landet som många diasporajudar länge betraktat som en frizon där man öppet går med kippa och hittar kosherhyllor i matbutiker, är ett av många länder som bevittnat en ökad antisemitism.

I en rapport av American Jewish Committee från 2021 uppgav en av fyra amerikaner att de hade blivit utsatta för antisemitism under det senaste året, och nästan fyra av tio hade ändrat sitt beteende av rädsla för att bli identifierade som judar.

Även FBIs hatbrottsstatitsik från 2020 visar att 57 procent av alla religiöst motiverade hatbrott var mot judar, som bara utgör 2% av USA:s befolkning. 

Hatbrott i Kanyes spår

Att händelser som dessa på sociala medier inte kan avfärdas som ”bara någon dum som skriver knäppa saker” visar flera relaterade händelser i USA.

Efter Wests tweet om att ”go death con” mot judar i oktober syntes banderollen ”Kanye was right about the Jews” hängandes både i Florida och Los Angeles.

En ännu mer skrämmande bild ger New York Police Department om att antisemitiska hatbrott ökade med 125% i New York under november månad.

Med andra ord har det vi säger på internet alltså betydelse, speciellt om man är en känd artist med fler följare på sociala medier än vad det finns judar i världen. 

Det vore inte första gången USA startar en trend som resten av världen hänger på.

Det är dags för den som viftar bort detta som internetstrunt att ta ord på allvar och reagera.

Som president Biden sa om händelsen: tystnad är medskyldighet.