Undersköterskor får riktad partireklam på Facebook
Undersköterskor och lärare är i fokus när partierna skickar ut riktad reklam på Facebook till olika yrken. Men skillnaden är stor mellan partierna.
Jobbar du i hemtjänsten och ser mycket politisk reklam på Facebook just nu? Det är ingen slump.
Valrörelsen har i mångt och mycket handlat om kriminalitet och brottslighet. Men när partierna riktar sin valreklam mot specifika yrken är det i stället välfärden som är i fokus, visar Arbetets genomgång av partiernas Facebookreklam. I alla fall om man ser till den rödgröna sidan.
Tre partier – Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet – riktar specifikt reklam på Facebook mot undersköterskor vilket gör det till det vanligaste yrket bland partiernas reklam.
När partierna väljer målgrupp för sina budskap är det dock ofta andra saker än yrken som står i fokus. Just nu handlar det på högersidan ofta om bilar, sannolikt på grund av de höga bränslepriserna.
M har lagt mest på Facebook
Moderaterna är det parti som den senaste månaden lagt allra mest på Facebookreklam, nästan 1,8 miljoner kronor.
Moderaterna vill bland annat nå personer med intresse för exklusiva bilmodeller som Tesla och BMW eller helt enkelt bara ”lyxbilar”, liksom personer som ofta ”reser internationellt” och är intresserade av aktiemarknaden.
De enda yrken som Moderaterna marknadsför sig direkt mot på Facebook är företagsägare och vd:ar.
SD fokuserar på bilägare
Även SD fokuserar starkt på bilägare, men med en något annorlunda ingång. De riktar sig bland annat till personer som gillar ”begagnade bilar”, ”Volvo”, ”monster trucks” och ”motorsport”.
Partiet har inte riktat någon reklam alls mot något specifikt yrke.
Miljöpartiet är det parti som riktar sig mest mot akademiska yrken.
Lärare och läkare är här i fokus och också, kanske något överraskande, specifikt neurokirurger.
Inte mycket i fackliga pengar
Arbetet har också gått igenom LO-förbundens Facebookreklam under samma period.
Trots att många förbund är aktiva i valrörelsen lägger de inte särskilt mycket pengar på Facebookreklam.
Fem förbund har inte sponsrat ett enda politiskt inlägg under den senaste månaden. I topp ligger Kommunal som lagt drygt 80 000 kronor under samma period.
Här är jobben partierna riktar sin reklam till
Genomgången gäller inlägg som sponsrats mellan 2-31 augusti. Partierna väljer mängder av målgrupper som inläggen riktas mot, vi har plockat ut yrkena bland dessa målgrupper. Summan gäller alla alla annonser och inte bara just dessa yrken.
Socialdemokraterna (totalt: 1 293 662 kr)
- Undersköterska/Personlig assistent
- Barnskötare
Vänsterpartiet (totalt: 36 892 kr)
- Undersköterska/Personlig assistent
- Socionom/socialsekreterare/Förskollärare/Lärare
- Fastighetsskötare
- Sjuksköterska
Miljöpartiet (totalt: 766 272 kr)
- Lärare
- Läkare
- Neurolog
- Neurokirurg
Centerpartiet (totalt: 1 401 866 kr)
- Undersköterska/Personlig assistent
- Sjuksköterska
Moderaterna (totalt: 1 784 601 kr)
- Företagsägare / VD
Liberalerna (totalt: 798 680 kr)
- Kriminalpolis
Kristdemokraterna (totalt: 338 523 kr)
Inga yrken bland målgrupperna
Sverigedemokraterna (totalt: 964 447 kr)
Inga yrken bland målgrupperna
Så mycket lägger LO-förbunden på Facebookreklam
Genomgången gäller inlägg som sponsrats mellan 2-31 augusti.
LO: 194 396 kr
- Kommunal: 80 254 kr (varav 2 000 kr reklam för ordföranden Malin Ragnegårds Facebooksida)
- Seko: 44 128 (varav 1 999 kr reklam för ordföranden Gabriella Lavecchias Facebooksida)
- Handels: 14 020 kr
- Fastighets: 9371 kr
- IF Metall: 9 527 kr
- Byggnads: 3130 kr
- Elektrikerförbundet: 3004 kr
- Hotell- och restaurangfacket: 2 085 kr
- Transport 397 kr
- GS, Facket: 0 kr
- Livsmedelsarbetareförbundet: 0 kr
- Musikerförbundet: 0 kr
- Målarna: 0 kr
- Pappersindustriarbetareförbundet: 0 kr