Ska jag skatta för tjänstecykeln? Sex saker du vill veta om cykel
Nästan var tredje svensk tar cykeln till jobbet någon gång i veckan. Många i hemtjänsten, brevbärare, varubud och andra yrkesgrupper cyklar också i jobbet. Miljö- och hälsovinsterna får man på köpet.
Brevbärarens bästa vän
Varje dag används runt 2400 postcyklar i Sverige. Posten har använt cyklar sedan slutet av 1800-talet. Postcyklarna har dock blivit färre de senaste åren, och bilarna blir allt fler, eftersom posten levererar allt mer skrymmande paket.
Från schas till gig-bud
Springschasar som cyklade runt med varor var tydlig del av stadsbilden på 1930-talet. På 2000-talet har cykelbud åter blivit populärt. Framförallt matbuden med sina lådor på ryggen har blivit en vanlig syn i större städer.
Flytta med trehjuling
På 1870-talet började brittiska posten använda fraktcyklar och de första trehjuliga lastcyklarna med kedjedrift uppfanns. I dag finns cykelåkerier med elcyklar som kan frakta 300 kilo gods i lastcyklar, flytta hela möblemang, eller köra flera personer i cykeltaxi.
Tjänstecykeln – en förmån
Vissa arbetsplatser har tjänstecyklar. Om du har tjänstecykel som du också får använda privat ska du tänka på att det räknas som en förmån som du ska skatta för. Detsamma gäller om du får hyra eller leasa cykeln från din arbetsgivare.
Snabbfot blev tvåhjuling
Velociped är den äldre benämningen på cykel. Ordet är bildat av latinska ord för snabb och fot. Den engelska benämningen bicycle (som betyder två kretsar/hjul) tog dock över och förkortades snabbt till bara cykel.
Cykelvänlig arbetsplats
Finns det cykelparkering, pump och hjälmar på jobbet? Då kan din arbetsplats vara på väg mot första stjärnan som cykelvänlig arbetsplats. Tjänstecyklar, dusch och cykelrum krävs för högre nivåer i projektet som en rad städer och regioner driver med Cykelfrämjandet.
Källor: Cykelfrämjandet, Svensk Cykling, Skatteverket, SAOB, Postnord, Wikipedia