Som 21-årig kille har aldrig tagit ett kliv in i Sjödéns modevärld, jag lär nog aldrig göra det heller.

Jag blir heligt förbannad när jag läser Expressens granskning om arbetsmiljön på företaget. Det är något som gör mig illa berörd av Sjödéns beteende i både ord och handling.

Det som skaver är att företagets yttre fasad inte speglar vad som sker bakom konsumenternas rygg.

Mångmiljonföretag

Under flera år har det rapporterats om problem inom Gudrun Sjödéns modekedja. De anställda har dåliga arbetsvillkor och kollektivavtal saknas i företaget. 2020 omsatte Gudrun Sjödén Sverige AB 319 509 000 kronor.

När jag kommer in på Gudrun Sjödéns hemsida möts jag av erbjudandet att bli prenumerant på nyhetsbrevet.

“Gudrun goes greener, hoppa på Gudruns gröna tåg mot en mer digital framtid – lämna din e-post och få allt roligt direkt till din inkorg!”

Framtiden bara ett sken

Gudrun ger sken av att vara miljövänlig och framtidsinriktad. Ett smart drag för att ge bilden av att vara ett progressivt företag.

Hos kundklubben står det följande:

Välkommen till världens färgstarkaste kundklubb! Vill du också ha kläder med ett personligt uttryck? Mode på ett enkelt och inspirerande vis. Kläder för starka kvinnor i alla åldrar och former.”

Det märks att det är en reklamare som skrivit säljtexten och inte Gudrun själv. Hon har i en intervju i Svenska Dagbladet hävdat att om du som kvinna går i pension med lite pengar får du helt enkelt skylla dig själv.

Företagets yttre fasad skär sig med Sjödéns egen syn på klass och kön.

”Misshandelsrelation”

I Expressens granskning uttrycker sig en tidigare anställd på följande sätt:

”Utåt sett framstår varumärket som så härligt, men att jobba där var som att leva i en misshandelsrelation. Och det rubbade är att jag fortfarande känner en omtanke om Gudrun och vill henne väl, trots att jag for så illa.”

Klädstil brukar ofta vara ett sätt att framhäva sin personlighet och sina värderingar på.

De som handlar hos Gudrun Sjödén håller knappast med om företagsägarens värderingar, utan är snarare progressiva och kulturmedvetna.

Sjödéns kunder står garanterat upp för goda arbetsvillkor och sunda progressiva värderingar. Det är just det som berör mig så illa.

Vinst på bekostnad av anställda

Att företaget ger sken av att stå för någonting progressivt och sunt i sitt varumärke men sedan gång på gång visar att verksamheten inte är värderingsstyrd utan endast drivs av vinstmaximering. Vinsten tas på bekostnad av personalens välmående.

Som kund vill man veta vad man stödjer genom ens konsumtion. I god tro går kunder till Gudrun Sjödéns butiker.

Bakom den färgglada fasaden ryms ett arbetsliv där de anställda får betala när Gudrun Sjödén ska leverera stora vinster.