Morgonen torsdag den 24 februari inledde Putin Rysslands invasionskrig i Ukraina. Sedan dess har allt annat legat i medieskugga. Inte för att influensers, företagare och Bert Karlsson inte försökt tjäna en hacka på krigsrubrikerna. Här kommer fem mer eller mindre smakfulla exempel på marknadsföring i krigets skugga.

Ryck upp dig med en linneblus!

Det är dagen efter krigsutbrottet och svenska modemärket Grandpas kommunikatörer sitter med pannan i djupa veck. Till någon får en idé.

Säljläge för flyktingmiljonärerna

Europa förbereder sig på att ta emot människorna som flyr kriget. Bert Karlsson, som tjänade 200 miljoner kronor på flyktingboenden efter 2015, är inte sen att ställa upp i Expressen som rik samarit. Han tar emot Expressens journalister över telefon, från sin semesterlägenhet på Kanarieöarna.

Krigets första offer…

Världsbörsen skakar. I aktievärldens tips- och nyhetsrubriker har investerarnas oro stått i fokus. Som i artikeln från Nordnet, publicerad före krigsutbrottet. Värst oroade sig nog ukrainarna. Inte blev det bättre när näringslivstidningen Dagens PS började citera en Harvard-professor:

Redaktörens tillägg: ..….

Tajming är allt..

Flygsirener och.. lite burgare på det va?

Krigsklassiska leggings

Torsdag den 24 februari. För evigt en ”sad day”. Färgglada leggings måste bytas till bruna av respekt. Pernilla Wahlgren applåderar. Good vibes only.