Tuff start på nya jobbet? Här är fler som gått på en tvärnit
Statsminister Magdalena Andersson fick onekligen en tuff start på sitt nya (gamla) jobb. Arbetet listar några andra som också fått gå första arbetsdagen.
Kom för tidigt första dagen – fick sparken
Tre anställda kom för tidigt till arbetet den första dagen. Då fick de sparken.
– Om tiden är satt till 8.45 för att jobbet startar klockan 9 så finns det en anledning till det. 15 minuter är okej för att hinna byta om. Det kallas för ”clean instructions” och om man inte klarar av det så klarar man inte av jobbet, sade vd:n, Robert Mascoll Taylor, till Helsingborgs Dagblad.
Enligt de anställda ska vd:n även ha hotat med att hugga handen av den som stal.
Trådlösa hörlurar – inget för praktikanter
En praktikant på ett nederländskt företag blev fick sparken första dagen på jobbet. Anledningen var att vd:n upptäckte att praktikanten hade airpods i öronen. VD:n skröt sedan om sitt agerande på Linkedin.
”Jag frågade varför han kände sig berättigad att bära airpods som obetald praktikant. Han svarade då att det var för att de var bekväma. Ok, det är rätt bekvämt för mig att ge dig sparken här och nu. Ha en trevlig dag.”
När vd:n blev ifrågasatt av andra Linkdedinanvändare svarade han:
”Airpods är reserverade för min kärntrupp. När du har bevisat att du är en tillgång för mitt team, då får du har airpods”.
Tände joint inför chefen
Om de två första exemplen är bisarra kanske det här är en mer rimlig anledning till att sparkas första dagen.
Under introduktionen berättar chefen för den nyanställda hur viktigt säkerheten är och att alla i arbetslaget ska kunna lita på varandra vid riskfyllda arbetsuppgifter.
När halva dagen har gått är det dags för rast. Den anställda tänder då en marijuanacigarett inför chefen.
När chefen frågar vad han håller på med blir svaret att chefen inte ska lägga sig i vad han gör när han har rast.
”Jag sa åt honom snällt men bestämt att han inte längre var välkommen hos oss då vår uppfattning går isär vad gäller bruk av narkotiskt klassade preparat på arbetsplatsen vilket kan äventyra både hans och kollegornas säkerhet”, berättar chefen i ett internetforum.