Många lastbilschaufförer utsatta för hotfulla stöldkupper
Fem gånger varje dygn polisanmäls stölder mot godstransport. Lastbilschauffören Micaela Åberg berättar i en ny P1-dokumentär att hon vägrar köra dyrbar elektronik igen efter en spektakulär kupp mot hennes bil.
För snart två år sedan skulle lastbilschauffören Micaela Åberg hämta upp varor från Elgigantens centrallager i Jönköping, som skulle köras ut till butiker.
Där får hon höra att flera förare nyligen utsatts för stölder, och att hon ska hålla utkik.
Lasten plomberas med stålvajer och hänglås. Det är kväll och hon har närmare 20 mil på vägarna framför sig, med en last värd över två miljoner kronor. Hon lägger märke till en bil som lägger sig bakom henne när hon kör iväg.
– Det känns som om någon sitter och tittar på mig, vilket är märkligt eftersom jag åker, säger hon i radiodokumentären De gränslösa stöldligorna, vars första avsnitt sändes i dag på Sveriges radio P1.
Antagligen fler stölder
Varje dygn polisanmäls i snitt fem stölder mot godstransporter, enligt dokumentären. En del förare har basebollträn eller kniv i förarhytten för att skydda sig. Enligt polisen sker antagligen fler stölder.
Men förare hotas, mutas eller så kör föraren ibland bara vidare, för att man tror att brotten ändå inte klaras upp.
I en enkät som Sveriges Åkeriföretag, Polisen och Larmtjänst presenterade i dag visar att 65,5 procent av de som svarat, har utsatts för stölder. Och av dem polisanmäler endast 65 procent brottet.
Micaela Åberg märker snart att det är två bilar efter henne. När hon saktar ner, gör de samma sak. Hon har telefonkontakt med en kompis.
Till slut testar hon att köra tre varv runt i en rondell. En bil drar, en kör efter henne. Då ringer hon polisen.
Guldfärgad kofot
En patrull möter henne så småningom på vägen, hon signalerar via helljuset. De kör efter en av bilarna, som så småningom stannar.
Polisen hittar inget stöldgods, däremot en guldfärgad kofot, vinkelslip och i diket andra saker som kan vara användbara vid stöld. Sex män grips för försök till stöld.
Väl framme vid åkeriet går polisen igenom hennes bil. Plomberingen och hänglåset är uppbrutna. Det finns fotspår. Någon har alltså varit inne i hennes lastbil medan hon körde.
Hittar sele och trampmärken
När polisen senare undersöker en av de gripnas bilar hittar de en sele och ser trampmärken på motorhuven. En av dem har alltså klättrat ut genom takluckan, upp på den egna motorhuven och in i Micaela Åbergs bil. I farten.
– Det är ganska spektakulärt, oerhört drivet får man säga, och väldigt väldigt farligt, säger Johnny Hägg, utredare vid polisen i Skaraborg i dokumentären.
De kom dock bara över varor för cirka 80 000 kronor. Micaela Åberg säger att hon inte längre kör gods som någon vill stjäla, utan bara sådant som husväggar. Hon fick också möta männen i rättegången.
– Är deras liv värt så lite att de är beredda att ställa sig på motorhuven. Då gör man ju allt för pengar.
Männen dömdes till fängelse och utvisning. För ledaren väntar fortsatt straff i Frankrike, där ligan härjat länge.
– Det här kommer inte att minska. Vi har ett öppet samhället med fria gränser. Då får vi leva med utlänska ligor som opererar i Sverige, säger utredaren Johnny Hägg.