Tågstrejk splittrar tyska fack
En tågstrejk i Tyskland splittrar facken och har fått politiker att överväga begränsningar i strejkrätten.
Det tyska tågfacket GDL vill ha löneökningar på 3,2 procent och en coronabonus på motsvarande 6 000 kronor. Facket vill att avtalet ska gälla i 28 månader medan arbetsgivaren vill se ett avtal på 36 månader. Med den motiveringen har arbetsgivaren Deutsche Bahn (DB) sagt nej vilket fått facket att gå ut i en strejk.
Gods- och passagerartrafik i hela Tyskland påverkas. Endast 30 procent av tågen på internationella linjer rullar just nu. I augusti organiserade GDL, som i huvudsak samlar tågförare, två liknande strejker. Denna senaste konflikt inleddes den 1 september och ska avslutas i dag, den 7 september. Men strejken har fått det att gnissla mellan facken.
Tyska DGB – motsvarande LO – anklagar tågfacket GDL för att ställa olika yrkesgrupper emot varandra med sin strejk.
– Det finns en liten grupp, som till exempel tågförarna, som driver på för att tillgodose sina egna intressen i stället för att se till de kollektiva intressena för alla järnvägsanställda, säger DGB:s ledare Reiner Hoffmann till den tyska tidningen Rheinische Post, rapporterar DW.
Det tyska järnvägsfacket är inte med i centralorganisationen DGB utan tillhör den konkurrerande fackliga centralorganisation DBB, som organisar fack som verkar inom den offentliga sektorn.
Regeringspartiet CDU har meddelat att tågstrejken är ett argument för att göra en översyn av strejkrätten.
Järnvägsfacket GDL:s ledare Claus Weselsky har sagt till tyska medier att kraven är rättmätiga och han vill ha ett stort kollektivavtal för hela järnvägssektorn där det i dag, enligt honom, finns för många små avtal.