Frisör om pandemin: ”Känslomässigt med kunderna”
”Jag kan inte hålla två meter mellan mig och min kund” skrev frisören Marléne Fred i en debattext i Arbetet för ett år sedan. Nu har hanteringen av smittorisken blivit del av vardagen.
”Jag är trött på det tillstånd som så många säger inte ens har startat” skrev Marléne Fred i sin debattext den 15 april förra året.
När Arbetet ringer upp salongen i Kungälv ett år senare är det hon som svarar.
Hur har det här året med smittorisken varit?
– Det har varit väldigt upp och ner. Men en skillnad från förra året är väl att man lärt sig att leva med det på ett annat sätt.
– Det har varit mycket, det är ganska känslomässigt med kunderna. De som jobbar hemma är beroende av social kontakt, hos oss pratar folk om alla känslor runt det här.
Enligt statistik från Tillväxtverket har permittering beviljats för 4287 personer som arbetar med hårvård, ungefär 195 miljoner kronor har betalats ut. Permitteringsstödet gör det möjligt att gå ned kraftigt i arbetstid men behålla större delen av lönen, via statligt stöd.
Marléne Fred är en av de som har fått del av permitteringsstödet. Det har varit ett sätt för salongen där hon är anställd att klara sig i den tid då ”coronafrisyr” blivit ett nytt begrepp i svenska språket – i och med att många väntat länge med sina frisörbesök.
– Permitteringsstödet har varit väldigt bra och det har också funnits stöd vid sjukskrivningar, säger Marléne Fred.
Men hon konstaterar att det slog hårt när myndigheter uppmanade till att undvika sådant som inte är nödvändigt, som frisörbesök.
I sin debattartikel förra året avslutade hon med: ”är du frisk och vill behålla din favoritfrisör så boka din tid och hjälp oss behålla jobben”. Samtidigt betonade hon att man inte kan komma krasslig, som en del kunder gjort tidigare.
Hur har det har fungerat för er, har kunderna hjälpts åt?
– Det tycker jag, de är friska när de kommer. Det har så klart blivit många snabba avbokningar för att folk ringt när de har känt sig dåliga eller för att vi har varit hemma, men det har varit en väldig ömsesidig förståelse.
Nu börjar effekten av vaccinationerna märkas.
– Jag hade en kund som ringde nu och sa ”jag har fått bägge mina vaccinationssprutor och du var den första jag tänkte på”, så det var ju härligt.
Frisörerna på salongen jobbar med visir och byter alla verktyg mellan besöken.
– Och vi uppmanar våra kunder att bära munskydd, har de inte med sig så får de av oss.
Marléne Fred hoppas att pandemin ska leda till en bestående förändring där man även i fortsättningen i högre grad stannar hemma om man är krasslig, både som kund och som anställd.
– Det har ju varit vanligt också bland frisörer och butikspersonal att man tar en alvedon och går till jobbet, för att man gör så många andra besvikna under dagen om man är sjuk.
Vad skulle du vilja säga till kunderna i dag?
– Fortsätt att komma, vi gör det här tillsammans och är rädda om varandra. Men man ska boka om besöket om man är sjuk.