Stölden av vår välfärd fördjupas när Kry övertar 1177
Kry balanserar på gränsen till det tillåtna. Deras syfte är att tjäna pengar, inte att ge sjukvård. Affären borde aldrig ha godkänts, skriver Arbetets ledarskribent.
Snabbt växande vårdbolaget Kry ska nu växa ännu mer. Företaget, ägt av ett antal riskkapitalbolag, har köpt Medhelp som sköter sjukvårdsupplysningen via 1177 i Stockholm.
Det bäddar för en uppenbar intressekonflikt. Det finns risk för jäv om rådgivningen väljer att hänvisa patienterna till Krys nätdoktorer eller nyöppnade vårdcentraler.
Kry är inte mycket att lita på. Företaget är duktiga på att hitta kryphål och att ligga precis på gränsen för vad som är tillåtet.
Deras affärsidé bygger på korta ledtider. Ett läkarbesök på nätet kan klaras av på tio minuter och ersättningen är hög.
Genom aggressiv marknadsföring har de fått kunder via appen. I grunden ganska friska personer eller stressade småbarnsföräldrar som inte vill åka till en vårdcentral kan snabbt få hjälp i mobilen.
Äldre, multisjuka och vårdkrävande patienter hör inte till den primära målgruppen. De trängs undan, trots att deras behov av vård är större
Kry säger sig ha patienten i centrum, men det är pengarna som styr. Det har visat sig gång på gång.
Region Stockholm ville bromsa de skenande kostnaderna för digitala vårdbesök, men Kry fortsatte debitera enligt en utomlänstaxa för sina chattsamtal som gav företaget nästan dubbelt så hög ersättning.
När Kry i höstas började öppna fysiska vårdcentraler valde de att etablera sig i Stockholms city och på Östermalm, där det redan drällar av privata vårdgivare. På kort tid har de öppnat 18 vårdcentraler.
De använde fulspel för att få patienter att lista sig. De krävde att patienter som skulle förnya sina recept måste lista sig hos Kry, trots att det bryter mot patientlagen. De fick folk att lista sig utan att de visste om det på företagets app.
Det gav 10 000 listade patienter på en månad, något som för en normal vårdcentral kan ta tre år.
Varje listning ger klirr i kassan, eftersom det följer en fast peng med varje patient, oavsett om den personen söker vård eller ej. Om de sedan visar sig inte vara så vårdkrävande är det bara bra, pengarna finns redan på pluskontot.
1177 är ingången till sjukvården och pandemin har visat hur viktig rådgivningen är.
Det är kritisk samhällsstruktur som ska skötas av regionerna i egen regi och inte outsourcas till vinstdrivna företag.
Det har alla regioner utom Stockholm insett och sköter 1177 på egen hand, i nära samarbete med vårdcentraler och sjukhus.
Nu protesterar oppositionen i Stockholm, varnar för riskerna och kräver att affären stoppas. Det blå styret tänker dock gå vidare med att låta Kry genom nyinköpta bolaget Medhelp ta hand om den viktiga sjukvårdsupplysningen.
Riskerna för att Medhelp kommer att favorisera Krys tjänster tonas ned.
Krys vd Erik Hjelmstedt är i Studio Ett i P1 upprörd över anklagelserna om risk för jäv.
Han kallar det otroligt insinuant, men företagets tidigare agerande visar att varningen är högst befogad. Han säger att pengarna inte lockar alls, men det är svårt att tro på.
Med 91 kronor per samtal och sammanlagt 133 miljoner kronor i ersättning i fjol via 1177 kommer Kry och Medhelp att fortsätta tjäna så mycket pengar som möjligt.