Frågan efter semestern – säljer vi oss för billigt?
Semestern är slut och det är dags att funder på det dyrbarast vi har - vår tid. Vi säljer den alldeles för billigt påstår filosofen Martin Hägglund.
Vad är det för skillnad mellan oss och de flitiga bävrarna undrar han i Sveriges Radios Sommar.
En bäver kan inte fråga sig vad de borde göra. Det vore absurt att kräva att en bäver skulle äta något annat än blad och rötter, men vi människor har ett val.
Så vitt vi vet så är det ingen bäver som frågor sig själv vad det är för mening att simma runt och bygga dammar.
Annat är det med oss människor.
De flesta av oss återkommer gång på gång till samma fråga. Lever vi rätt? Vad är meningen med allt?
Eftersom vi är medvetna varelser är vi dömda till frihet. Dömda att ta ansvar för våra liv. Livet kan när som helst ta slut. Den insikten kan göra oss förtvivlade, men gör också varje sekund betydelsefull.
Martin Hägglund är filosof och litteraturprofessor vid Yale University i USA och har blivit en ledstjärna för den amerikanska vänstern.
I sin bok This Life, som nästa månad ges ut på svenska, hävdar han att kapitalismen och religionen gör att de flesta av oss nedvärderar vår dyrbara tid.
Religionen gör det genom ett löfte om ett liv efter detta. Stå ut!
Kapitalismen genom att tvinga oss in i ett ibland meningslöst lönearbete. Det som driver arbetslivet är, enligt Martin Hägglund, jakten på tillväxt. Frågor om vad vi egentligen behöver eller vill blir underordnade.
Flitiga som bävrar jobbar vi på för att skapa ett överflöd. Men vi jobbar främst för att hålla hjulen igång.
Det som räknas är att producera och skapa vinst. Och staterna är beroende av denna vinst eftersom de tar in skatt. Det är ett globalt recept för klimatkris. Men det är också ett system som innebär att vi glömmer bort att det viktigaste i våra liv inte är vad vi äger utan den korta tid vi lever.
Hans tankar kritiserats inte oväntat från flera håll.
Det här är maoism på syra, skriver nyliberalen Mattias Svensson på Timbro. Han varnar för att Hägglund väg leder till ett auktoritärt samhälle. För om inte marknaden formar ekonomin så är risken stor att en auktoritär stat gör det.
Något säger mig att diskussionen bara börjat.
Vi har en global klimatkris och en pandemi. Båda skakar om arbetslivet.
Båda väntar på vårt svar på vad som är viktigt. Båda ställer oss inför frågan hur vi ska förvalta vår tid, för vi är ju inte bävrar.