”Varför ska personalen inte ha korrekt skyddsutrustning?”
Personalen i vård och omsorg står i frontlinjen för kampen mot smittspridningen. Det minsta vi begär är att den politiska ledningen ger oss rätt skyddsutrustning, skriver Kommunal och LO, Stockholms län.
Under tisdagen den 7:e april aktiverades ett skyddsstopp på äldreboendet Serafen i Stockholms stad. Trots att Arbetsmiljöverket gav Kommunal rätt angående stoppet väljer Stockholms stad att överklaga beslutet om att personalen ska ha korrekt skyddsutrustning.
Med andra ord tycker man som arbetsgivare att de bristfälliga skyddet är tillräckligt
Vi hade hoppats att Arbetsmiljöverkets bakläxa innebar att arbetsgivaren skulle ta sitt ansvar för att säkra korrekt skyddsutrustning åt personalen inom äldreomsorgen.
Om Förvaltningsrätten skulle gå på arbetsgivarens linje riskerar kraven på skyddsutrustningen att sänkas för samtlig personal.
Skyddsombudsstoppet på Serafen handlade om att anställda skulle ha munskydd under sitt ansiktsvisir.
Om överklagan går igenom innebär det att munskydd återigen inte kommer att vara ett krav.
Det är en mycket oroväckande utveckling för all den personal som dagligen kämpar för att motverka smittspridning och samtidigt ta hand om de boende.
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till jobbet. Personalen i äldreomsorgen är avgörande för att minimera smittspridning
Coronasmitta har hittills konstaterats på upp mot hälften av alla äldreboenden i Stockholms stad.
I stället för att försöka lätta upp krav på skyddsutrustning borde Slottner och styret i Stadshuset se över hur äldreomsorgen fungerar för att minska smittspridningen.
Personalen måste ges förutsättningar för att göra sitt jobb på bästa sätt.
Det vi vill se är därför:
- Att korrekt skyddsutrustning för personalen säkerställs.
- Att tillfälliga anställningar omvandlas till fasta. Ingen som står i frontlinjen mot smittan ska behöva oroa sig för sitt jobb.
- Ökad personalkontinuitet. Smittorisken ökar, inte minst i hemtjänsten, när fler olika personer tar hand om de äldre varje dag.
Ingen ska behöva vara rädd för att gå till jobbet.
Personalen i äldreomsorgen är avgörande för att minimera smittspridning.
Med bättre förutsättningar och stärkt smittskydd kommer även belastningen på sjukvården att minska.
Därför är satsningar på en trygg arbetsmiljö för äldreomsorgens personal också satsningar på vården och hela samhällets skydd mot smittan.