”Jag är frisör, jag kan inte hålla två meter till mina kunder”
Jag går till jobbet i tron på att mina kunder tar ett kollektivt ansvar. Men varje dag finns en mycket stor chans att bli smittad för att sedan i min tur riskera att smitta min familj, skriver Marlene Fred, frisör.
Hallå världen.
Det är jag, en skugga av mitt sprudlande ickebittra jag.
Jag är trött på det tillstånd som så många säger inte ens har startat. Det känns som vi lever i en dålig virusfilm och det lilla ekorrhjulet vi vanligtvis springer i är komprimerat till minimum.
Allt som våren och sommaren hade att erbjuda rycktes undan likt en matta under våra fötter.
Vi uppmanas att inte träffas, vi ska hålla avstånd och glöm allt vad kramar och träffa personer i riskgrupper heter.
Vi går och handlar på tider då butiken ekar tom på folk, spritar våra händer frenetiskt och spenderar otänkbara summor på hygienartiklar.
Det är många som mår dåligt och oroar sig över anställningar och ekonomi. Korttidspermitteringarna ökar i takt med att omgivningen går i karantän och frågorna som alla ställer sig är ”hur länge ska detta pågå?” och ”kommer vi ha ett jobb att gå till efter detta?”.
Vi som har anhöriga eller själva befinner oss i uttalade riskgrupper har helt andra frågeställningar.
Jag är frisör och utsatt. Jag vet att mina branchkollegor kan skriva under på vad jag kommer att berätta.
Jag kan inte hålla två meter emellan mig och min kund.
I mina arbetsuppgifter finns bland många andra till exempel färgning av fransar och bryn, eller skäggklippning.
Detta innebär att jag varje dag har en mycket stor chans att bli smittad av diverse virus om min kund är smittad, och att sedan i min tur riskera att smitta min familj.
Vi som många andra pusslar nu för att rädda varandras anställningar. Är det någon gång du ska besöka din frisör och stötta denne så är det nu
Jag går till jobbet i tron på att mina kunder tar ett kollektivt ansvar och respekterar uppmaningarna som råder i landet.
Ofta har vi kunder som jobbar hemma för att de känt sig krassliga, kommit till salongen och satt sig i frisörstolen för att hen jobbat hemifrån eller rent av sjukanmält sig.
Detta förekommer, ofta.
Vi har ett jobb där vi måste befinna oss i salongen. Där varje kund som vågar sig ut och kommer till oss tas om hand på bästa tänkbara och icke att förglömma tacksamma sätt.
I vårt jobb är vi inte beroende av att leveranser av mjölk kommer fram, vi kan inte heller ta och gå hem klockan 12 en lönefredag för att det är härligt.
När det är en självklarhet för dig att du är ledig så är det många i min bransch som jobbar och finns till för dig.
På min arbetsplats har vi kollektivavtal, mästarbrev, gesällbrev, handledarutbildning och frisörlicenser som understryker vikten av en seriös salong.
Vi som många andra pusslar nu för att rädda varandras anställningar.
Är det någon gång du ska besöka din frisör och stötta denne så är det nu.
Så är du frisk och vill behålla din favoritfrisör så boka din tid och hjälp oss behålla jobben.