Efter ett årtionde av politiskt prat, förhandlingar och konstanta försök till sabotage från den politiska högern är Europaparlamentet och medlemsländerna nu nära att komma överens om det så kallade vägpaketet.

Det skulle innebära nya skyddsregler för arbetstagare på den europeiska vägtransportmarknaden.

Det skulle vara en historisk överenskommelse som har potential att skapa ordning och reda på svenska och europeiska vägar.

Det är hög tid. Dagens kaosartade situation på vägarna är oacceptabel. Den som dristar sig att åka runt i industriområdena utanför våra städer eller ta en tur till någon av våra hamnar kommer att se hur människor från andra länder utnyttjas på ett sätt som inte borde vara möjligt år 2019.

I Sverige har vi människor som tvingas bo månader i sträck i sina bilar och uträtta sina behov i vägdikena. 

Ett första försök att förhandla färdigt vägpaketet gjordes natten till tisdagen den 26 november.

Tyvärr bröt förhandlingarna samman framåt småtimmarna. Men ytterligare försök kommer troligen att ske inom den närmaste veckan.

Jag hoppas fortfarande på att vi kan nå en slutgiltig kompromiss innan årets slut.

Detta är mina krav i förhandlingarna:

  • Svenska löner och kollektivavtal för alla som kör inrikestransporter i Sverige. 
  • Inga undantag för vägtransporter som även inkluderar järnväg eller sjöfart under resan, så kallade kombitransporter.
  • Rimliga kör- och vilotider som inte riskerar förartrötthet och därmed allas vägsäkerhet.
  • Alla lastbilar måste ha GPS för att myndigheter ska kunna kontrollera att reglerna följs.
  • Alla lastbilar ska omfattas av reglerna, även lätta lastbilar, som idag är helt undantagna.
  • Lastbilen måste återvända hem till hemlandet (landet där företaget är etablerat) med jämna mellanrum.

Som gruppledare för socialdemokraterna i Europaparlamentets transportutskott kan jag garantera att detta också är min grupps prioriteringar.

Om de går igenom skulle det innebära att om du ska bedriva stadigvarande inrikestrafik i Sverige så ska du registrera dig och betala skatt i Sverige.

Och under all inrikestrafik ska svenska löner och arbetsvillkor gälla. 

För svensk socialdemokrati vore detta en fantastisk framgång. Vi har drivit frågan om schyssta villkor på våra vägar i över tio år.

Vi har varit ledande och pressat på för att få nya förslag på plats.

Trots att vi blivit motarbetade gång på gång från högerkonservativa och euroskeptiska ledamöter i Europaparlamentet.

Detta var också en prioriterad fråga i den facklig-politiska valrörelsen och LOs valplattform.

En valplattform som jag ser det som uppgift att leverera på.