Skäms Willys – ta tag i er ruttna chefskultur!
Har ledningen för Willys någon skam i kroppen inleder man snarast ett genomgripande arbete för att förändra den ofräscha kultur som nu tycks råda, skriver Arbetets chefredaktör.
”Du ser spritfet ut”. ”Du får allt serverat av dina föräldrar”.
Personalen på en Willysbutik i norra Sverige vittnar för tidningen Handelsnytt om hur de under tio års tid kränkts av butikschefen.
En av de anställda berättar om hur hon blev påhoppad i samband med att hon var sjukskriven efter att hennes partner gått bort: ”Jag fick frågan om min sambo höll på med droger, eller om han var lika överviktig som jag”, säger hon.
Tidningens Handelsnytts avslöjande från i förra veckan visar på en mycket osund kultur på en av våra större matvarukedjor.
Och trots att personalen berättat om år av trakasserier och förolämpningar för Willys HR-avdelning fick chefen ändå stanna.
De anställda fick i stället gå en kurs i stresshantering. Det är heller inte fråga om ett ruttet ägg i korgen.
Handelsnytt har varit i kontakt med ett stort antal butiker.
På nio butiker vittnar tidigare eller nuvarande anställda om problem med butiksledningen.
I ytterligare 13 butiker ska det vara eller har nyligen varit problem med chefer.
En tidigare chef förstärker bilden av att något inte står rätt till inom matvarukedjan när han berättar om en kultur där man som chef förväntas köra över folk och om scheman som lades i syfte av att bli av med anställda som inte var flexibla nog.
Har ledningen för Willys någon skam i kroppen inleder man snarast ett genomgripande arbete för att förändra den ofräscha kultur som nu tycks råda.
Visa att ni bryr er om personalen – styr upp hur cheferna behandlar de som jobbar i era butiker
Men att döma av hur Willys bemöter kritiken från de anställda ska man inte hoppas på för mycket.
Både vd Thomas Evertsson och HR-chef Annika Devert avböjer att svara på frågor.
Och även om kommunikationschefen Johanna Eurén per mejl svarar att man tar uppgifterna på allvar lyfter hon i nästa sekund fram höga betyg i medarbetarenkäter. Som Willys i sin tur inte vill lämna ut.
Den som vill handla sina matvaror i en butik som behandlar sina anställda med anständighet bör av allt att döma vända sig någon annanstans.
Men Willys får gärna motbevisa mig.
Visa att ni bryr er om personalen – styr upp hur cheferna behandlar de som jobbar i era butiker.