Moskva är en gigantisk stad och även om tunnelbanan är världens bästa måste resor ibland kompletteras med taxi. Innan smarta telefoner slog igenom var nästan varje bil en taxi.

Du sträckte ut handen och omedelbart stannade en Lada. Ibland var personen bakom ratten en taxiförare, men lika ofta kunde det vara en byggarbetare eller en barnfamilj. Om ni skulle åt samma håll var det bara att förhandla om priset och hoppa in.

Det här sa två saker om Moskva. Att en del av stadens invånare kunde tänka sig att köra en liten omväg för några tior och att folk inte var rädda för varandra.

Föraren berättade i rätten att han inte sovit ordentligt på flera dagar. Han hade tagit fel på gasen och bromsen

De som körde tyckte att det var helt ok att plocka upp en främling och låta honom sitta med barnen i baksätet.

När taxiapparna slog igenom försvann det här beteendet. App-taxi var dyrare, men den körde dig exakt dit du ville.

För ungefär ett och ett halvt år sedan sänktes plötsligt taxipriserna kraftigt. Strax därefter märktes en förändring. Förarna började fråga om de fick slå av taxametern, så att de bara behövde redovisa framkörningsavgiften till taxibolagen. De klagade ständigt på att de inte tjänade några pengar och de var jättetrötta. En man jag åkte med berättade att han jobbat i 14 timmar.

Fängslad regissör hyllad i EU

Global

Under fotbolls-VM förra sommaren körde en taxi i Moskva upp på trottoaren och skadade sju personer. Föraren berättade i rätten att han inte sovit ordentligt på flera dagar. Han hade tagit fel på gasen och bromsen.

Skälet till att förarna jobbar så mycket är enkelt, ersättningen är usel. Nyligen sa Jaroslav Sjtjerbinin, ordförande för fackförbundet ”Taxiföraren”, att de flesta förarna jobbar tio till tolv timmar om dagen, ibland mer. Att arbeta åtta timmar ger enligt honom bara 1000 rubel (150 kronor).

Situationen med de trötta förarna har blivit ett problem för taxibolagen och de kommer därför att införa arbetstidsbegränsning. Regler för det finns redan, men de har varit enkla att kringgå eftersom förarna kan arbeta för flera bolag.

Flera taxiföretag har nu gått samman och skapat ett gemensamt system som kontrollerar hur mycket förarna jobbar.

Jaroslav Sjtjerbinin tror inte att det nya systemet leder till att förarna jobbar mindre. Eftersom ersättningen är så låg kommer de hitta sätt att kringgå reglerna.

Att förarna inte tillåts arbeta hur mycket som helst är förstås bra, men det går inte att förstå hur taxiverksamheten i Moskva ska bli trafiksäker om de som kör inte kan leva på sin lön.

 

David Isaksson/frilansjournalist i Moskva