Folket litar mer på Systembolaget än facket
Systembolaget slår facket med hästlängder. I alla fall när det handlar om att få folkets förtroende.
Litar du mer på Systembolaget och Ikea än på facket? I så fall är du som folk i allmänhet.
Årets förtroendebarometer från Medieakademin och Kantar Sifo, visar att 78 procent av Sveriges befolkning litar på att Systembolaget sköter sitt arbete på ett bra sätt.
Företaget toppar därmed förtroendeligan en bit före polisen som når 71 procent.
Förtroendetoppen
Facket får förtroende av 35 procent av svenskarna och placerar sig därmed i mittskiktet i undersökningen, en bra bit efter även kungahuset och företag som Ica och Volvo.
– Det är klart att man önskar att förtroendet varit högre, men det är ändå ganska mycket i jämförelse med många andra i undersökningen, säger Berit Müllerström, LO:s andre vice ordförande.
– När det gäller LO tror jag att vi kan uppfattas som lite bullriga för att vi tar politisk ställning. Det handlar om i vilka sammanhang man ser oss. När det gäller myndigheterna i toppen tror jag att förtroendet bygger mycket på vilken service man får.
Facket kan ändå glädja sig åt att komma före samtliga politiska partier, regeringen och dagspressen.
Dessutom har förtroendet ökat kraftigt de senaste åren från en bottennotering 2016, som troligen kan förklaras av att undersökningen gjordes efter att den så kallade Kommunalskandalen avslöjats.
– Man ser direkt att förtroendet dalar efter en sådan händelse. När medier avslöjar att något fackförbunds ledning har misskött sig dippar vi direkt. Om vi håller oss till de beslut vi fattat och jobbar på som vi ska, ökar förtroendet igen, säger Berit Müllerström.
Hon tror också att förtroendet för facket skulle öka om organisationerna blev bättre på att nå ut och berätta om framgångar de når.
– Vi måste samtala mer med människor och beskriva vad vi faktiskt gör. Ge en bild även av förhandlingar vi lyckats avsluta och mål facket drivet i domstolar och vinner, säger hon.
Så har förtroendet för facket utvecklats
Lägst förtroende av alla i undersökningen har de sociala medierna Twitter och Facebook med 5 respektive 7 procent.
Även nätforumet Flashback hamnar i botten med lika stor andel tillitsfulla anhängare som Facebook.
Förtroendebotten
Förtroendebarometern har gjorts varje år sedan 1997.
I år har 1200 personer deltagit i webbintervjuer där de fått svara på frågan hur stort förtroende de har för hur ett antal institutioner, politiska partier, massmedier och företag sköter sitt arbete.
Medieakademin som ligger bakom barometern är en oberoende förening där bland andra Göteborgs Posten, Göteborgs universitet och Kantar Sifo är medlemmar.