En influencer måste väl få unna sig?
Till syvende och sist handlar hela influencerns existens om att genom sin livsstil uppmuntra till gränslös konsumtion på en planet med begränsade tillgångar, skriver Arbetets kulturredaktör.
I helgen släppte Aftonbladets kolumnist, influenceraktivisten Linnéa Claeson, krönikan ”Vi bryr oss inte om miljön – vi bryr oss om kändisar”.
I sin krönika lyfter Claeson Instagramkontot Aningslösa Influencers som varit på tapeten senaste veckorna.
Kontot räknar på influencers flygtimmar och vad de kostar vår planet i koldioxidutsläpp. På kort tid har kontot samlat över fyrtio tusen förljare.
Claeson är besviken. Hon tycker att vi inte borde hänga ut individer utan arbeta för att ställa om samhället och våra konsumtionsvanor i sig.
Sverige har haft problem med en uthängande och drevande kultur kopplad till moral.
Oftast har denna moralism kommit från influencerna själva. När Elaine Eksvärd eller Mia Skäringer hetsar mot Stig Larsson eller Mr Cool så är det för att påverka opinioner och massors känslor. Vi lever i en känsloekonomi.
Jag håller med om att det här är ett problem, men vill ändå påpeka för Claeson att det finns en viss skillnad mellan drevkultur och att berätta för någon att den kanske inte borde flyga privatjet till Chamonix.
Det känns fel att moralisera över folks resande. Men vi måste helt enkelt sluta flyga.
För när du bränt ditt livs besparingar på nätcasino. Inspirerad av två förmögna grabbar från Sveriges absoluta kulturelit vars hela liv kretsar kring lyxkonsumtion och vilka kändisar de käkat lunch med i veckan
Och varje inlägg där influencers berättar om hur de unnat sig en flygresa till New York eller flugit nio gånger till Dubai på ett år gör inte saken lättare.
Claesons egen krönika publiceras samtidigt som Expressen skriver om hur hon och 200 andra influencers med ”bra värderingar” flugits till franska Rivieran av nätbaserade klädbutiken Nelly.com.
Strax innan har hon varit i Australien. Det är mitten på februari. Den vidrigaste och mest deprimerande årstid som finns i Sverige.
Vi kämpar på mot kyla, slask och en avsaknad av solljus. Överlever.
Men på Claesons Instagramkonto finns knappt en enda bild av mörker och snöslask. Däremot ymnigt med bilder av sol, strand och snygga sponsorkläder varvat med peppande bilder av henne och förintelseöverlevaren Hédi Fried.
Inte någonstans i sin text nämner Claeson att krönikan hon skrivit handlar om henne själv och den på planetnivå destruktiva livsstil hon i högsta grad är med och uppmuntrar.
För det är här biten med uthängning på individnivå kontra samhällsstrukturer blir komplex.
Det ingår liksom i själva namnet influencer att det inte bara handlar om dig själv. Du påverkar andra. Då spelar det liksom ingen roll hur sunda värderingar du har.
Till syvende och sist handlar hela influencerns existens om att genom sin livsstil uppmuntra till gränslös konsumtion på en planet med begränsade tillgångar.
Det blir lite märkligt när en av kapitalismens absoluta extremyttringar mer eller mindre börjar åberopa Marx för att försvara sin egen existens.
På en punkt i Claesons krönika ger jag henne en poäng. Det är när hon skriver om hur de största poddarna sittar och fnissar över dessa aningslösa influencers.
Jag trillade själv över instagramkontot via Alex & Sigges podcast. Eklund och Schulman satt, precis som Claeson skriver, och fnissade över kapitalismens påverkansoperatörer och deras världsfrånvända svar.
Men även de borde kanske invänta ett mail från Aningslösa Influencers.
Sigge Eklund flyttade till New York för att han vill och kan komma bort från lilla Sverige. Det är härligt att vara rik.
Men det ger rimligen också ett gäng flygtimmar under bältet att resa över Atlanten för att fylla hockeyarena på hockeyarena längre inåt landet med sin livepodd.
Direkt efter sitt senaste boksläpp, den utmärkta Bränn alla mina brev, hörs Alex Schulman prata om hur han just landat på nån solig atoll som förmodligen kommer ligga 10 meter under havsytan om några år på grund av hans flygande.
Men det måste han väl få unna sig? Han hade ju släppt en bok. Och behövt göra en massa intervjuer. Och det var ju november.
Det ingår liksom i själva namnet influencer att det inte bara handlar om dig själv. Du påverkar andra. Då spelar det liksom ingen roll hur sunda värderingar du har
Vi måste väl alla få unna oss en liten resa bort från det svenska vintermörkret då och då? Ja, helst några gånger om året.
Det är ett sånt oerhört öppet mål att vara kritisk mot Alex & Sigge. Jag hade hellre velat skriva en annan text om dem.
Jag tycker nämligen om deras podcast väldigt mycket. I alla fall de där minuterna när de faktiskt pratar med varandra om något. Till skillnad från den återkommande punkt där de, mot betalning, berättar om hur härligt enkelt det är att spela på Speedy Casino.
Då får du istället höra hur kul de har när de drämmer av en gemensam freespinn.
Här sätter de, lika mycket som Claeson, fingret på hela influencerlandskapets blandning av extrem naivitet och grav cynism.
För när du bränt ditt livs besparingar på nätcasino. Inspirerad av två förmögna grabbar från Sveriges absoluta kulturelit vars hela liv kretsar kring lyxkonsumtion och vilka kändisar de käkat lunch med i veckan. Häng inte läpp!
Killarna ger även tips och goda råd om hur du bäst lånar pengar för att täta igen hålen i kassakistan ditt spelmissbruk resulterat i.
Har du hört talas om toppenbanktjänsten Lendo.se?
Det är superenkelt. Varje vecka. Det måste du få unna dig.