När andra är som mest decemberstressade kan julskyltarna på NK pusta ut.

– Nu är julen över för oss, säger Cilla Winbladh.

De kallar det ett maskineri, hon och Joakim Pettersson som har hand om julen på NK. Sedan 1915 har julskyltningen på NK på Hamngatan i Stockholm blivit närmast en institution.

Redan innan varuhuset öppnar står förskolegrupperna på rad framför skyltfönstren och sjunger julsånger, pekar på tomten som bakar och skrattar åt musen som dränks i mjöl.

Fortfarande efterföljs grundaren Josef Sachs idéer om att skyltningen inte ska vara kommersiell, utan bjuda på en upplevelse.

– Det ska NK ha en eloge för, tycker jag. Det är unikt. Över huvud taget är det mycket ”så här har vi alltid gjort” här, säger Cilla Winbladh, vars företag JoAnn Tan Studio har löpande treårskontrakt på NK-uppdraget.

– Jag var i London nyss och gjorde en skyltning åt HM där, och åkte runt och kollade på en massa varuhus. Där lanserade varje skyltfönster ett varumärke, säger Joakim Pettersson.

En sak återkommer också hela tiden i NK:s kundundersökningar: ”Mer jul, ge oss mer jul!”

– Det är roligt, trots allt digitalt så uppskattas den fysiska upplevelsen fortfarande. Men så vet också alla som jobbar inom handeln att butikerna är ännu viktigare i dag, som showroom, för att få känna på varor, för att få höra kommentarer om hur kläder sitter, säger Cilla Winbladh.

Dessutom har årets skyltning också en digital nyhet, en ”AR”-upplevelse, augmented reality, en interaktiv upplevelse där det snöar och kommer tomtar, och där man kan jaga ett virtuellt paket.

På väg till verkstaden på källarplan får vi sicksacka mellan varuleveransbilar som anlägger lastbryggor.

– Som Essingeleden. Här känner man verkligen av det stora varuhuset, säger Joakim Pettersson.

Allt som syns i butikens skyltfönster görs från scratch.

– Det här är en mus, säger Cilla Winbladh och håller upp en frigolitskiva.

Ja, efter att den modellerats, slipats, målats och fått nyskräddade kläder då.

Totalt inklusive frilansare och underentreprenörer jobbar 50 personer på olika sätt med julskyltningen, i Stockholm och i filialen i Milano.

– Vi har höjt statusen på yrket visual merchandiser. Skyltfönster är viktigt, säger Cilla Winbladh.

Från tanke till skyltfönster

Sommaren 2017

Funderingar över idéer till 2018 års skyltning.

Februari 2018

Årets tema börjar formuleras. Återkoppling från NK och kund- och marknadsundersökningar från 2017 års skyltning.

April

Första skisserna på hur fönstren ska se ut.

Juni

Exakta ritningar klara.

Augusti

Produktionen börjar. (Milanokontoret som semestrar i augusti började sin produktion redan i juli.)

1 november

Första förberedelserna på plats i varuhuset.

10 november

Skyltfönstren täcks över och iordningsställandet börjar.

18 november

(Första söndagen efter fars dag.) Premiärvisning

Om Cilla Winbladh och Joakim Pettersson

Cilla Winbladh är vd och grundare av JoAnn Tan Studio, en firma för visuell marknadsföring, och kundansvarig på NK. Joakim Pettersson är projektledare för julen på NK.

Utbildning: IHR, treårig reklamskola respektive ettårig projektledarutbildning på RMI Bergs.

Bäst med jobbet: Barnen och deras kommentarer till julskyltningen, säger de samstämmigt.

Sämst med jobbet: Det blir intensiva tider, långa dagar, säger Joakim Pettersson. Ja, och en press, det är som att sätta upp en teaterföreställning, säger Cilla Winbladh.

om visual merchandiser-

Kallas också dekoratör eller butikskommunikatör

Arbetsuppgifter: Att strategiskt planera och utföra butikens visuella kommunikation.

Utbildning: Finns både yrkeshögskolor och högskoleutbildningar.

Lön: I snitt runt 35 000 kronor i månaden i Stockholm, uppskattar Cilla Winbladh.

Framtidsutsikter: Goda. Handeln är på frammarsch och yrkesrollen har stärkts de senaste åren, efterfrågan ökar.

Källa: Yrkeshögskoleguiden, Arbetsförmedlingen.