”Demokratisäkra sociala medier”
Desinformation och betalda annonser utan tydliga avsändare är vardag på sociala medier. Facebook och Twitter måste börja ta problemen på allvar. I EP-valet nästa vår är risken för påverkansförsök stor, skriver Lisa Gemmel, Skiftet.
Valet är över. Sverige stod under valrörelsen pall mot utländska påverkanskampanjer på nätet.
Det osäkra parlamentariska läget gör dock Sverige till en tacksam måltavla för nya påverkansförsök fram till regeringsbildning.
Färska rapporter från FOI och Oxford University har visat på att falska och starkt vinklade nyheter har stor spridning på bland svenska användare Twitter, både bland botar och ”riktiga” konton.
På Facebook kan vem som helst starta en anonym sida och betala för att rikta annonser med millimeterprecision mot individer de vill nå.
Det är helt enkelt lätt att använda sociala medier för manipulation.
Inför valet fylldes väljarnas Facebookflöden av sponsrade annonser från bland annat politiska partier.
För att få en överblick av dessa lanserade Skiftet Annonskollen.
Där kan den som vill söka bland sponsrade politiska annonser som Skiftet-aktiva samlat in.
En majoritet av de hundratals annonserna är från politiska partier.
Även annonser utan tydlig avsändare finns på Annonskollen.
Mest uppmärksammad är sidan ForumSverige som verkar vara del av en internationell påverkanskampanj.
Men vi har även det svenska exemplet Rödgrönröra som i förra valrörelsen finansierades av Svenskt Näringsliv.
I år finns varken en känd avsändare eller finansiär.
Vad vi har är alltså filterbubblor där det sprids desinformation och betalda annonser utan tydliga avsändare.
Det blir allt tydligare att sociala mediers funktionssätt inte är demokratisäkrat. Det är ett måste inför EP-valet om åtta månader.
Sociala mediejätterna har börjat agera på transparensbristerna.
Twitter har inför USA:s mellanårsval släppt en ny policy för politiska företrädare och politisk annonsering.
Bland annat måste betalda annonser kunna spåras till en känd organisation eller identifierbara personer.
Dock implementeras policyn endast i USA.
Facebooks strategi? Samma som Twitters samt ett undermåligt, sökbart arkiv för politiska annonser och information vem betalade annonser riktar sig till.
Det räcker inte. Twitter och Facebook måste implementera sina policys globalt, vilket innebär att betalda annonser måste ha en för mottagaren identifierbar avsändare och endast organisationer inom EU får betala för annonser som vill påverka valutgången.
Facebook måste ocksåförbättra och lansera plattformen som arkiverar annonser på den europeiska marknaden.
Sverige stod pall mot internationella påverkanskampanjer i valet.
För att hela EU ska klara detsamma, behövs det demokratisäkra sociala medier.