Produktinformatören sätter ord på vinsmakerna
Elsa Holgersson ser till att du ska förstå hur Systembolagets produkter smakar. Följ med henne på en arbetsdag.
Har du varit på Systembolaget? Då har du med stor sannolikhet läst något av Elsa Holgerssons alster.
Hon är en av Systembolagets två produktinformatörer.
De ska prova all dryck som finns i butik. Och sätta ord på upplevelsen som så många som möjligt kan relatera till.
Även siffror översätts till det lilla klockdiagram som finns vid varenda dryck. Ett ”stramt och nyanserat” rödvin hamnar oftast på klockan 9-11 i fyllighet som exempel.
För Elsa Holgersson började det med extrajobb i en av bolagets butiker. Hon befann sig vid ett vägskäl.
Hade jobbat som förskolelärare i tio år, börjat plugga, skulle hitta ny riktning.
Som konsument själv på Systembolaget tänkte hon mest ”ge mig något” när biträdet började rabbla druvor. Så blev det provning i hennes butik.
Men visst, suröl, man kan tycka att det smakar pink och då använder vi begrepp som ”karaktärsfull” eller ”mycket syrlig”
– Jag fastnade helt och tänkte att det här ska jag jobba med. Jag är ju sinnesnörd, gick i konstskola ett tag. Jag saknade dock talang och konstnärlig idé men tycker det är helt fantastiskt att se färgskiftningar till exempel.
– Och här är mitt främsta arbetsverktyg min kropp där jag får använda syn, smak och doft.
Sinnen kan dock vara flyktiga. Och deras känslighet variera under dagen.
– Man är känsligare på morgonen, då känns ett vin jättesurt. Samma eftermiddag kan det kännas mjukt. Därför använder vi alltid en referensdryck vid varje provning där vi vet exakta värden.
Fotografen Fredrik Sandberg flikar in frågan vad Elsa gör med en ”vedervärdig dryck som smakar piss”?
– Jag är en sådan generalist, jag kan inte tycka något är äckligt. Men visst, suröl, man kan tycka att det smakar pink och då använder vi begrepp som ”karaktärsfull” eller ”mycket syrlig”. ”Stall” kan vara en annan sådan där, djurisk upplevelse. Men det ingår ju i surölens profil.
Det diskuteras också språk. Det gäller att hitta så exakta ord som möjligt.
– Ibland är det svårt att koppla en arom till ett ord. ”Jag tänker på natur.” Jaha, men tänker du gröna äpplen eller krusbär? En känsla är svår att relatera till, men en doft av gröna äpplen förstår fler.
Har du någon favoritbeskrivning?
– Nej, jag gör så många att jag inte hinner fästa mig vid dem. Men får jag använda en blomma blir jag glad. Där kan man vara precis för människans luktsinne är väldigt bra på att uppfatta skillnaden mellan ros, tulpan, viol och så vidare.
Men som för många andra yrken är stress största skurken.
– Är hjärnan stressad tycker den ju sådant som ”lavendel eller viol” är trams och tänker mer ”jag ska överleva”. Och då kan man inte känna.
En arbetsdag med Elsa Holgersson
8.00 Kommer till jobbet.
9.00 Förbereder provning
9.30 Provning
11.30 Diskar
12.00-12.45 Lunch
13.00 Ny provning
15.00 Skriver om produkter
16.30 Avslutar, går hem.
Om Elsa Holgersson
Är: 53 år från Sundbyberg, produktinformatör (den som provar all dryck) på Systembolagets huvudkontor i Stockholm.
År i yrket: 18 på Systembolaget, i nuvarande roll sedan 2009.
Bakgrund: Var förskolelärare i tio år när jag ville byta bana, pluggade, provade konstskola. Första gången jag provade drycker fastnade jag direkt.
Bäst med jobbet: Variationen i det lilla. Jag njuter verkligen av att få använda mitt sinne på tio olika drycker en förmiddag.
Sämst med jobbet: Finns inget direkt, men vi har tajta deadlines som kräver struktur. Excelfiler med en massa datum kanske inte är det mest inspirerande.
Favoritdryck/smak: Nej, jag är sådan generalist. Jag gillar att prova nytt. Annars kallt vatten med citron, gurka och mynta. Det är skönt att vila från alkoholhaltig dryck när jag är ledig.
Om produktinformatörer
Antal: 2.
Arbetsuppgifter: Att skriva smakbeskrivningar av Systembolagets utbud, och produktinformation på hemsidan.
Lön: Vill inte uppge.
Fackförbund: Unionen.
Utbildning: Finns internationella utbildningar som ger certifikat, och olika restaurangskolor.