Samuelsson säger att ”hela vårt industriella välstånd bygger på frihandel” och att de annalkande mörka molnen för branschen ”är otroligt störande”.

– För oss i bilbranschen kan man uttrycka det som så att kan vi inte exportera och importera bilar så tvingas vi producera bilar lokalt och det blir färre bilar att välja på för kunderna och framför allt dyrare, säger Samuelsson.

Volvo har just invigt en fabrik i USA och om nya tullar införs blir konsekvenserna stora för den, men också för Volvos export till USA.

– Vi kan inte exportera alla modeller till USA; vi måste höja priset och volymerna går ner och vi måste då investera i lokaltillverkade bilar som blir dyrare för slutkonsumenten.

Samuelsson säger att Volvo i dag är en av de få tillverkare som exporterar bilar från Kina till USA och som även planerar att exportera bilar från USA till Europa och Kina.

– Kan vi inte fullfölja den strategin kan vi inte sysselsätta lika många i USA och inte heller i Kina, säger han.

Han tillägger också att ett tullkrig inte på något sätt är bra för ett exportorienterat land som Sverige.

Men Volvochefen anser att tullfrågan måste sättas i perspektiv, särskilt vilka tullar som gäller nu.

– Vad är det man diskuterar? USA har i dag en införseltull på 2,5 procent, Kina 25 procent och Europa 10 procent.

Den europeiska införseltullen har definitivt inte gjort europeisk bilindustri starkare och Kinas tullar stärker definitivt inte kinesisk konkurrenskraft långsiktigt, säger Samuelsson.

– Jag tycker att det absolut förnuftigaste vore 2,5 procent eller noll tull i alla riktningar. Det skulle stärka bilindustrin.

TT: Tror du att det är där någonstans de här förhandlingarna landar?

– Ja, det är vad jag hoppas. En harmonisering på 25 procent skulle vara förödande, svarar Samuelsson.

Volvo har gått som tåget de senaste åren, inte minst i USA där försäljningen ökat med nära 40 procent de senaste tolv månaderna. Samuelsson säger att en tidigare outnyttjad kompetens i bolaget när det gäller att bygga bra bilar nu har släppts lös och att det har skapat en viktig energi och framåtanda i företaget.

Ett av kinesiskägda Volvos mål är nu att hälften av alla sålda fordon 2025 ska vara helt elektriska. Den första modellen ska presenteras i slutet av nästa år, och två-tre år senare ska fem helt elektriska modeller finnas.

Kina är en nyckelmarknad, inte minst för att regeringen understödjer en elektrifiering av fordonsflottan.

– Det innebär bland annat att det kommer att finnas ett väldigt stort utbud av kritiska komponenter, batterier till exempel, i Kina och med de kopplingar vi har till Kinamarknaden kommer vi naturligtvis ha en stor fördel, säger Samuelsson.

”hela vårt industriella välstånd bygger på frihandel” och att de annalkande mörka molnen för branschen ”är otroligt störande”.

– För oss i bilbranschen kan man uttrycka det som så att kan vi inte exportera och importera bilar så tvingas vi producera bilar lokalt och det blir färre bilar att välja på för kunderna och framför allt dyrare, säger Samuelsson.

Volvo har just invigt en fabrik i USA och om nya tullar införs blir konsekvenserna stora för den, men också för Volvos export till USA.

– Vi kan inte exportera alla modeller till USA; vi måste höja priset och volymerna går ner och vi måste då investera i lokaltillverkade bilar som blir dyrare för slutkonsumenten.

Samuelsson säger att Volvo i dag är en av de få tillverkare som exporterar bilar från Kina till USA och som även planerar att exportera bilar från USA till Europa och Kina.

– Kan vi inte fullfölja den strategin kan vi inte sysselsätta lika många i USA och inte heller i Kina, säger han.

Han tillägger också att ett tullkrig inte på något sätt är bra för ett exportorienterat land som Sverige.

Men Volvochefen anser att tullfrågan måste sättas i perspektiv, särskilt vilka tullar som gäller nu.

– Vad är det man diskuterar? USA har i dag en införseltull på 2,5 procent, Kina 25 procent och Europa 10 procent.

”Jag hoppas”

Den europeiska införseltullen har definitivt inte gjort europeisk bilindustri starkare och Kinas tullar stärker definitivt inte kinesisk konkurrenskraft långsiktigt, säger Samuelsson.

– Jag tycker att det absolut förnuftigaste vore 2,5 procent eller noll tull i alla riktningar. Det skulle stärka bilindustrin.

TT: Tror du att det är där någonstans de här förhandlingarna landar?

– Ja, det är vad jag hoppas. En harmonisering på 25 procent skulle vara förödande, svarar Samuelsson.

Elektriska bilar

Volvo har gått som tåget de senaste åren, inte minst i USA där försäljningen ökat med nära 40 procent de senaste tolv månaderna. Samuelsson säger att en tidigare outnyttjad kompetens i bolaget när det gäller att bygga bra bilar nu har släppts lös och att det har skapat en viktig energi och framåtanda i företaget.

Ett av kinesiskägda Volvos mål är nu att hälften av alla sålda fordon 2025 ska vara helt elektriska. Den första modellen ska presenteras i slutet av nästa år, och två-tre år senare ska fem helt elektriska modeller finnas.

Kina är en nyckelmarknad, inte minst för att regeringen understödjer en elektrifiering av fordonsflottan.

– Det innebär bland annat att det kommer att finnas ett väldigt stort utbud av kritiska komponenter, batterier till exempel, i Kina och med de kopplingar vi har till Kinamarknaden kommer vi naturligtvis ha en stor fördel, säger Samuelsson.

Bakgrund

EU-kommissionen har fattat beslut om att införa 25-procentiga tullar på varor från USA för 2,8 miljarder euro. En lång rad stålprodukter berörs, men på produktlistan finns bland annat även majs, juice, jordnötter, bourbon, jeans och motorcyklar.

En andra omgång motåtgärder med tullar på USA-produkter för 3,6 miljarder euro kan enligt WTO:s regelverk införas av EU den 1 juni 2021, exakt tre år efter det att USA införde sina tullar på stål och aluminium från EU på 25 respektive 10 procent.

USA:s regering har på förhand varnat för att det kommer att införas ännu en runda USA-tullar på EU-varor om det kommer motåtgärder från EU. Bland annat har möjligheten att införa tullar på motorfordon från EU för 50 miljarder euro per år utretts sedan i maj.

För svensk del skulle tullar på motorfordon bli ett hårt slag, då en femtedel av svensk export till USA på totalt 90 miljarder kronor består just av motorfordon.