Direktservice på AF dras ned med 90 procent
Arbetsförmedlingen har planer på att kraftigt minska sin direktservice, rapporterar Dagens Nyheter.
Arbetsförmedlingens mål är att en av fem enbart ska använda digitala tjänster.
För att nå detta ska hälften av dagens direktbesök (hjälp med allmän service som att logga in och registrera sig) ”effektiviseras bort” med ny teknik och utbyggd kundtjänst. Något som dock än så länge bara delvis är på plats.
Det skulle i sin tur betyda att endast 10 procent av dagens direktbesök skulle bli kvar medan de frigjorda resurserna ska satsas på bättre service vid förbokade besök för utsatta grupper och på fler arbetsgivarkontakter.
Planerna stöter på hård kritik i en utredning som ska lämnas till regeringen på tisdag, rapporterar Dagens Nyheter.
– Jag tror varken att förmedlingen kan minska sin personal eller få fram sina nya it-system så snabbt som myndigheten själv tror, säger regeringens utredare Mats Sjöstrand, tung senior statlig ämbetsman, tidigare bland annat generaldirektör på Skatteverket, till DN.
Han anser att den bemanning som föreslås för den neddragna direktservicen är ”orimlig”.
Fackförbundet ST:s ordförande på Arbetsförmedlingen Fredrik Andersson håller med:
– Vissa kunder, som inte tycker att de får den hjälp de behöver, kan bli missnöjda. Arbetsbelastningen på de medlemmar som jobbar kvar i direktservice kan bli hård, säger han till DN.