Bussföraren Safia Guled: Vi kvinnor i hijab ska synas mer
Intresset av att köra stora fordon och mötet med människor är några anledningar till att Safia Guled älskar sitt jobb som busschaufför. Följ med henne på en arbetsdag.
Safia Guled är en busschaufför som gör många positivt överraskade.
En busschaufför som tycker att varje dag på jobbet är en unik dag.
– Bästa minnet händer inte då och då, det händer varje dag faktiskt, säger hon.
Busschaufföryrket är mansdominerat. Det kan därför vara ovanligt att se en kvinna, som dessutom bär en slöja (hijab), som kör buss.
– Jag var väldigt intresserad av att köra ett stort fordon. Jag kände att det inte finns många kvinnor med hijab som kör buss. Jag vill att vi ska synas mer. Det finns många andra kvinnor som jobbar inom andra yrken men inte många som jobbar som just busschaufför. Jag vill gärna imponera på andra.
Safia Guled kan beskrivas som pionjär. Hon är den som vågar att ta första steget så att alla andra ska följa hennes väg.
Hon kom till Sverige från Somalia 2006 och har jobbat inom äldreomsorg, lokalvård och som städare.
Sedan maj 2015 har hon jobbat som busschaufför. Första året i yrket fick hon många reaktioner.
Kommentarerna kunde vara att resenärerna reagerade på att hon är en kvinna som kör buss men Safia Guled tror sig veta vad de syftade på.
– De menar egentligen en kvinna som bär hijab. Det är nytt för många att se en busschaufför som har det men resenärerna har vant sig. De brukar komma fram till mig och berömma min körning. Det lugnar ner mig, jag får mer självförtroende. Jag blir gladare!
Att hon har blivit skonad från ett rasistiskt bemötande är, med tanke på att hon bär hijab, ett gott tecken.
Men besvärliga resenärer kan dyka upp när som helst och företaget har en tydlig plan på vad som i så fall behöver göras. Den vill Safia Guled följa.
– När det uppstår en hotfull stämning, kan vi prata i mikrofonen och be dem att lugna ner sig eller gå ut ur bussen. Om de inte lyssnar har vi överfallslarm som direkt går till trafikledningen och polisen. Det är polisen som har rätt att ingripa. Trafikledningen pratar med oss under tiden, stödjer oss och säger vad vi behöver göra.
Företaget är noga med uniformen och för Safia Guled är inget problem att kombinera företagets uniform med hijab.
– Jag har en egen. Vi har mörkblå kjol och blå skjorta, så det är ingen idé att ha röd hijab. Därför brukar jag ha svart eller mörkblå.
Den muslimska fastemånaden ramadan börjar den 15 maj. Och Safia Guled tänker fasta, precis som varje år.
Jag har också de bästa arbetskamrater. Jag trivs jättebra och vill gärna fortsätta
– Jag fastar alltid men det blir ganska tufft att köra buss och fasta samtidigt. Men det är min plikt. Om man inte kan, så kan man få ta ledigt. Man ska inte riskera sig själv och andra. Det är säkerheten som står i fokus.
Safia Guled trivs väldigt bra som busschaufför och har inga planer på att sluta.
– Jag vill säga att yrket är väldigt roligt. Jag har också de bästa arbetskamrater. Jag trivs jättebra och vill gärna fortsätta. Keolis är ett stort företag, man har många möjligheter inom företaget. Man kan bli trafikledare, personalplanerare och kanske teamchef, om man vågar, säger hon och skrattar.
En arbetsdag med Safia Guled
Om Safia Guled
Ålder: 40 år.
År i yrket: 3.
Utbildning: Busschaufförutbildning genom vuxenutbildningen i Stenungssund. ”Jag sökte och blev antagen. Utbildningen sträckte sig mellan augusti till november 2014. Jag missade inte en enda dag.”
Bäst med jobbet: ”Man möter så många människor. Man är ute hela dagen, man är självständig. Ingen chef som följer efter dig hela tiden (säger hon och skrattar). Det är bara jag! Det bästa med jobbet är också är att man inte tar med sig jobbet hem.”
Sämst: ”Kanske oplanerade saker som kan hända i trafiken. Trafikolyckor till exempel. När det blir omvägar på grund av ombyggnationer. Man blir lite stressad. Man ska behålla lugnet och tänka på säkerheten och inte bara på tiden.”
Om busschaufförer
Fackförening: Kommunal.
Antal: 26 934.
Lön: Ingångslönen är 24 621 kronor. Under 24 månader jobbar man för den lönen.