I Trumps populistera spelar dålig PR ingen roll
TV-serien The Newsroom sätter fingret på hur debatten slagit om efter Donald Trump, skriver Arbetets tillförordnade kulturredaktör.
Sista säsongen av Aaron Sorkins The Newsroom sändes 2014.
TV-serien utspelar sig på en amerikansk nyhetsstation under de tidiga stapplande stegen från det gamla mediala nyhetslandskapets tidningar och tablå-TV till nätets massiva utbud.
Nyhetschefen på kanalen ACN, Charlie Skinner, bestämmer sig för att kanalen ska bli en motkraft mot ett allt mer oseriöst medielandskap.
Serien utspelar sig kring de hårt arbetande, professionella och välmenande journalisterna på stationen.
Det är intressant att se om The Newsroom i dag. Om inte annat som ett dokument över en svunnen tid.
Serien utspelar sig under president Barack Obamas tid vid makten. Och det märks.
Det är den välutbildade eliten som enbart genom sin kompetens, duglighet och höga moral ska ge oss den sanning folket förtjänar att höra.
Det är den här dubbelmoralen som för bara fyra år sedan kändes så charmig som The Newsroom blir ett träffande dokument för
Tittarsiffrorna rasar och resultatet blir det omvända då kanalen säljs till en ung internetentreprenör som använder plattformen för att lansera en app som hjälper tittarna att stalka kändisar.
Men journalisterna på kanalen lyckas i slutänden ändå ta tillbaks kontrollen över kanalen.
Nye ägaren avslöjas ha hyrt prostituerade till en fest och hamnar i ett skriande behov av den goda PR en seriös nyhetskanal ska ge honom.
Sorkins The Newsroom sätter fingret på hur fort debatten slagit om efter Donald Trump.
I dag är journalisterna på ACN en del av den moralistiska, välutbildade elit vi talar om som en del av problemet.
Nyhetsankaret Will McAvoy är förvisso charmig och moralistiskt mästrande i sin jakt på den goda journalistiken, samtidigt sparkar han assistenter på löpande band och vägrar lära sig deras namn.
Nyhetschefen är progressiv i sitt budskap, men kräver också att publiken ska förhålla sig till nyheterna som de alltid sett ut.
Det är den här dubbelmoralen som för bara fyra år sedan kändes så charmig som The Newsroom blir ett träffande dokument för.
För tiderna förändrades. Obama försvann och ersattes av Trump.
Och hur mycket man än försökt så verkar han inte bry sig ett smack om dålig PR.