Rolig insyn i handelspersonalens arbetsliv
Arbetets kulturredaktör Jonna Sima läser Erika Peterssons bok Drottningen i kassan.
RECENSION. Jag hade ingen aning om att det är vanligt förekommande att folk håller fast i sina pengar när de ska betala för att retas med den anställde som sitter i kassan.
Varför skulle det vara kul?
Men det blir jag upplyst om i Erika Peterssons bok, Drottningen i kassan – något hon också kallar sig på Twitter där hon humoristiskt twittrar om sitt arbetsliv och har över trettiotusen följare.
Boken är ett slags scrapbook om hur det är att arbeta i kassan på en livsmedelsaffär i en medelstor svensk stad.
Tonvikten ligger på roliga illustrationer, anekdoter och tweets om kunder som inte använder pinnen på varubandet eller ställer omöjliga frågor.
Ibland gör Erika Petersson allvarligare reflektioner över en arbetsmiljö där personalen ständigt blir avhumaniserad (”vad är grejen med att folk inte hälsar på oss i butiken?”), och där arbetsgivare hetsar varandra till att utöka öppettiderna – något de anställda får betala priset för med obekväma och otrygga arbetstider.
Även om det är lättsmält så ger Drottningen i kassan en rätt unik inblick i hur arbetsmiljön ser ut för dem som jobbar inom handeln.
Roligt och omväxlande, men också påfrestande – framför allt för av att vi kunder inte kan bete oss.
Säg åtminstone hej nästa gång.