Regissören Tarik Saleh tar emot priset för Bästa film för ”The Nile Hilton incident” vid Guldbaggegalan 2018. Filmen blev den som tog hem flest guldbaggar.

Bästa manliga huvudroll (Fares Fares), bästa ljud, bästa kostym, bästa scenografi – och bästa film.

Det blev ett överrumplande guldregn över Tarik Salehs tredje långfilm The Nile Hilton Incident förra måndagen.

När tre av Filmsveriges grand old ladies, som programledare Petra Mede kallade Lena Söderblom, Anita Wall och Inga Landgren, presenterade galans sista vinnare och delade ut priset för årets film till Saleh och producenten Kristina Åberg verkade de rejält tagna på sängen.

De flesta hade ju trott att en helt annan film skulle göra rent hus på galan.

– Jag tänker inte vara falskt blygsam och säga att vår film inte är värd att vara där uppe, men att vi vann är helt chockerande, sa Tarik Saleh till Aftonbladet efteråt.

The Nile Hilton Incident hade biopremiär i Sverige i september förra året men blev inte den stora publiksuccé man hade hoppats på.

Filmen hade trots allt fått det prestigefulla Jurypriset 2017 på Sundance filmfestival i USA och lockat 400 000 biobesökare i Frankrike, vilket gjort den till den mest framgångsrika svenska filmen sedan Män som hatar kvinnor.

När jag började researcha historien upptäckte jag att det har funnits en tradition i Egypten med utpressning, sex och stjärnor som har haft relationer med affärsmän

Tarik Saleh

Men efter alla Guldbaggar har filmen fått en ny chans på de svenska biograferna.

Det var inte självklart att den ens skulle bli gjord av Tarik Saleh, berättar han när Arbetet träffar honom på hans produktionsbolag Atmos kontor i ett sekelskifteshus vid Slussen i Stockholm.

– Jag har gått igenom två faser med filmen. Först ställde jag mig frågan om jag hade rätt att göra filmen med tanke på alla nya intressanta regitalanger som dykt upp i Egypten på senare år. Sen insåg jag att jag hade en skyldighet att faktiskt göra den, eftersom den bara skulle vara möjlig att göra av någon med ett europeiskt pass.

Skådespelarna Elizabeth Arjok, Fares Fares, Hania Amar och Mari Malek.

The Nile Hilton Incident var kontroversiell redan innan den spelades in. På kort varsel var teamet tvungna att flytta inspelningen från Egypten till Marocko.

– Jag kan tyvärr inte berätta det, svarar Tarik Saleh om varför de var tvungna att byta land för filminspelningen. Det handlar om vår säkerhet, tillägger han lite kryptiskt.

Det går inte att hålla för osannolikt att orsaken berodde på filmens tema.

The Nile Hilton Incident handlar om ett mord på en sångerska som till en början ser enkelt ut för mordutredarna, men berättelsen får en annan vändning när rottrådarna visar sig leda rakt in i parlamentet.

Historien är baserad på ett verkligt och uppmärksammat mord på sångerskan Suzan Tamim som ägde rum 2008.

Året därpå dömdes en egyptisk affärsman till döden i en rättegång som sändes direkt i tv under ramadan. ”Egyptens OJ Simpson-rättegång”, förklarar Tarik.

– När jag började researcha historien upptäckte jag att det har funnits en tradition i Egypten med utpressning, sex och stjärnor som har haft relationer med affärsmän. Nu är filmens berättelse väldigt lik den om Suzan Tamim, men det finns även inslag från andra historier, säger han.

The Nile Hilton Incident har beskrivits som en film noir och polisthriller som utspelar sig i Kairos mörka gränder.

Fares Fares i The Nile Hilton Incident.

Fares Fares gör sin första huvudroll på arabiska och spelar övertygande en storrökande och kutryggig mordutredare som blivit stukad av livet.

Han blir indragen i den intrikata korruptions- och svartsjukehärvan och får sin egen familj vänd emot sig.

För Tarik Saleh, med två tidigare långfilmer bakom sig, är The Nile Hilton Incident extra speciell.

Inte bara för att han har skrivit vartenda ord själv i manuset, utan också för att han har sina rötter i Egypten.

Paranoian som ett genomkorrumperat samhälle skapar är påtaglig i filmen. Blev du själv chockad över hur illa den riktiga mordhistorien var hanterad?
– Nej, jag har ju bott i Egypten. Om vi säger så här: I was in a relationship with Egypt, now it’s complicated, säger Tarik. Jag tycker det är svårt att prata med västerlänningar om Egypten för att måttstocken är så annorlunda. Ja, samhället är trasigt även om det kanske aldrig har varit helt.

– Filmen handlar om korruption, men vad är korruption? För ett land som Egypten måste man se att korruption inte bara är negativt, det kan också vara det enda sättet till förändring. Man har varit tvungna att utveckla en väg vid sidan av systemet för att få livet att fungera.

Alltså vore det inte för de politiska omständigheterna runt filmen skulle jag kunna tänka mig att bo i Egypten

Tarik Saleh

The Nile Hilton Incident skildrar de första protesterna som växte till det folkliga upproret mot Mubarak-diktaturen 2011.

De fick tillåtelse att stänga av en hel stadsdel i Casablanca och Tarik Saleh vet inte ens hur många statister som medverkar i den mäktiga scenen.

Vad hade du själv för förväntningar på den egyptiska revolutionen?
– Jag skrev faktiskt manuset före revolutionen, det är lite förvånande… Jag hade stora förväntningar och som alla andra drogs jag med och blev jätteberörd. Men jag är fortfarande extremt optimistisk och menar att den här revolutionen kan liknas vid Berlinmurens fall, den har satt igång en massa positivt i samhället.

Du skulle inte säga att den har misslyckats?
– Absolut inte, revolutionen sker i människor. Alltså vore det inte för de politiska omständigheterna runt filmen skulle jag kunna tänka mig att bo i Egypten.

Tarik Saleh om…

...arbetsvillkoren under inspelningen av The Nile Hilton Incident i Marocko.
– Arbetsvillkoren är ju fruktansvärda i de här länderna. Vi jobbade sex dagars veckor, elva timmar om dagen. Det är ju förbjudet i resten av Europa, vilket är bra. Men vi hade inte kunnat göra filmen med den här budgeten annars.

...synen på kollektivavtal.
– Vi på Atmo som produktionsbolag är jättenoga med sånt, men i det här fallet visste vi att vi lämnade vår comfort zone. Visst, du kan spela in dina Wallander och dricka vin till lunch och sedan åka hem till sommarstugan på helgen. Men vill du göra historier utanför ramen kan du inte komma som svensk och prata om dina kollektivavtal, folk är helt oförstående.

...om han är med i facket.
– I USA är det tvärtom. Du kommer inte in i Hollywood om du inte är med i ”union”. Men vet du vad det kostar att bli medlem i regissörernas fackförening? 150 000 kronor! Jag är inte medlem just nu men ska bli det.

...sina egna skador under inspelningen.
– Jag halkade i duschen och bröt revbenet samma dag som inspelningen skulle börja och vissa dagar filmade jag med 40 graderas feber. Det finns försäkringar men alla vet att allt står och faller om du som regissör inte är där.

FAKTA Tarik Saleh

• Född i Stockholm 1972.

• Började som grafittikonstnär och har studerat på konstskola i Kairo.

• Gav ut tidningen Atlas och programledde ”Elbyl” i SVT.

• Driver produktionsbolaget Atmo och har bland annat producerat Världens modernaste land med Fredrik Lindström och gjort flera dokumentärfilmer.

• Har tidigare regisserat den animerade långfilmen Metropia (2009) och Tommy (2014).

The Nile Hilton Incident har gått upp på bio igen sedan den vann fem guldbaggar – flest av alla – på Guldbaggegalan förra veckan.