Samspelet är huvudsaken för kyrkoorganisten
Att jobba med musik, människor och Gud är det bästa med att vara kyrkoorganist, tycker Maria Norberg. Följ med henne på en arbetsdag.
Bim-bam-bam-bam, Bim-bam-ba!
Oratoriekören värmer upp. De stretchar, rullar på höfterna och sjunger samma strof på allt högre tonhöjd. Maria Norberg coachar, påminner om att öppna upp a-ljuden och inte ligga för lågt på näst sista tonen.
Maria Norberg är organist i Högalids församling i Stockholm. Körerna är en stor del av hennes arbete och omfattar sångare från sjuårsåldern till pensionärerna i seniorkören.
Dessutom spelar hon under gudstjänster, dop, vigslar och begravningar och är med och planerar vilken musik som ska höras i kyrkan.
Men mest tycker hon att arbetet handlar om samspel mellan människor – och mellan människor och Gud.
Att försöka få till en närmast perfekt frasering i musiken den ena dagen, nästa dag hjälpa körmedlemmar att växa och utvecklas, tredje dagen att låta sönderstressade människor möta de stora frågorna under en gudstjänst.
Finns det någon musik som inte går att spela i kyrkan? Maria Norberg har i alla fall inte stött på något önskemål hon blivit tvungen att säga nej till.
– En kollega blev ombedd att spela The Final Countdown på en begravning. Och han gjorde det. Jag skulle nog också ha gjort det, jag är dålig på att säga nej.
Hon har spelat en dansbandslåt från 1960-talet på en begravning, och grekisk schlager. Maria Norberg verkar snarare ha invändningar mot inspelad musik än mot någon viss genre.
En kollega blev ombedd att spela The Final Countdown på en begravning. Och han gjorde det
– Du kan gå hemma och lyssna på Enya och tycka att det är en fantastisk melodi, och den vill du ha på ditt bröllop. Men så i kyrkan kan det låta … platt, inte alls sådär mäktigt som det skulle kunna vara.
– Och för den där familjen är det begravningsmusik de hör nu varje gång The Final Countdown kommer på radion.
Maria Norberg ser ett stort värde i kontinuiteten i kyrkan. Psalmen hon spelade nyss i högmässan sjöng hon jämt i barnkören när hon var liten. Kyrie Eleison har låtit likadan i 1 000 år. Hon ingår i ett större sammanhang.
Trots yrkestiteln spelar orgeln ingen huvudroll i hennes arbetsliv:
– Det kan gå veckor emellan gångerna jag spelar orgel. Piano är mitt huvudinstrument. Och sången.
När det gäller favoritmusik har hon därför svårt att komma på något orgelstycke som är särskilt roligt att spela.
Ett körverk däremot:
– Dieu qu’il la fait bon regarder! Det är Debussy, den vore fantastiskt att få sätta upp. Kanske på ett bröllop.
En arbetsdag med Maria Norberg
9.30 Kommer till jobbet
11.00 Repetition
12.30 Fika
13.00 Seniorträff
13.30 Lunch
14.15 Letar repertoar
16.30 Barnkör
17.15 Äter middag
18.30 Damkören
21.00 Avslutar
Om Maria Norberg
Gör: Organist i Högalids församling, Stockholms stift.
Ålder: 36 år.
År i yrket: Åtta år, fem år i Högalid.
Bäst med jobbet: Att jag får jobba både med musik, med människor och med Gud.
Sämst med jobbet: Arbetstiderna. Det är mycket kvällar och helger. Och Svenska Kyrkan tenderar att bli en mer centraliserad arbetsgivare.
Om kyrkomusiker
Antal: 2 100 stycken.
Fackförbund: Kyrkomusikernas Riksförbund (KRF) samt Lärarförbundet (dubbelanslutna).
Utbildning: 2,5 år plus praktik för kantorer. 3,5 år plus praktik för organister.
Lön: Medellön för kantor 30 900 kr, för organister 35 700 kr (2016).
Framtidsutsikter: Mycket goda möjligheter till jobb nu och de närmaste tio åren på grund av pensionsavgångar. Svårt att bedöma på längre sikt eftersom församlingssammanslagningar och liknande kan påverka.
Källa: KRF, Svenska kyrkan