Många gånger handlar frågorna om olika abonnemang som folk lurats att ta eller gått med på av misstag.

Allt fler ärenden landar på konsumentvägledaren Ann-Carin Sjölanders bord.

– Abonnemangsfällorna blir allt vanligare. Ofta rör det sig om vilseledande marknadsföring, berättar hon.

Det handlar om försäljning på telefon och ofta är det äldre som råkar illa ut. Hälsokosttabletter och ansiktskrämer är exempel på produkter.

– För det mesta hittar jag en lösning. Om det inte går att tala företaget till rätta får jag begära ut ljudfilen och det är inte alls ovanligt att det inte finns något muntligt avtal utan kunden kanske bara har bekräftat vad samtalet handlar om.

Ett sådant abonnemang är lätt att häva, enligt Ann-Carin Sjölander.

Det händer också att folk ångrar sig eller inte har förstått att de ingått ett avtal. Då kan hon se till att säga upp avtalet och råder kunden att betala skulderna.

– Jag är opartisk och ska försöka lösa problem som uppstår i konsumentfrågor.

Jag är opartisk och ska försöka lösa problem som uppstår i konsumentfrågor

Ann-Carin Sjölander

Hon har sitt kontor i kommunhuset centralt i Sollefteå. De som vill kan besöka henne för att få hjälp.

Det är mycket sällan några problem med butikerna i stan. I så fall är det som regel missförstånd och utlandsfödda som har problem med språket.

Många ärenden handlar om byggjobb, bilköp och – på senaste tiden – även bilvärderingssajter.

Just nu arbetar hon med ett bilköp. Det handlar om en bil som gick sönder efter fem mil.

Köparen lät reparera den och vill att företaget som sålt bilen ska betala. Företaget säger att köparen ska komma tillbaka med bilen så ska de lösa problemet.

Lagstiftningen är stark. Det gäller bara att se till att den tillämpas

Ann-Carin Sjölander

– Kommer vi inte överens kan jag gå till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan utfärda en rekommendation.

ARN:s beslut är inte bindande men om ett företag inte följer det hamnar det på ARN:s svarta lista.

En del av hennes arbete är att informera. Två gånger om året är hon ute med kommunens konsumentdelegation i köpcentra. Senast visade hon säkra cykelhjälmar och säkra cyklar.

– Syftet är också att berätta om konsumenträtt. Och jag får verkligen uppskattning för mitt jobb.

Även om ärendena ökar tycker hon inte att reglerna behöver skärpas. Konsumenternas rätt regleras framför allt i konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och lagen om distansavtal.

– Lagstiftningen är stark. Det gäller bara att se till att den tillämpas, säger Ann-Carin Sjölander.

En arbetsdag med Ann-Carin Sjölander

8.00 Börjar med uppdatering

Börjar dagen med att gå igenom mejl och uppdaterar sig kring nyheter på Konsumentverkets portal.

9.00 Fika

Fika.

9.15 Telefontid

Telefontid. Bland annat ringer en kvinna som beställt ett bygge av en altan. Problemet är att altanen inte är klar och att hantverkaren begär mycket mer betalt än överenskommet.

12.15 Lunch

Lunch. Matlåda med stekt potatis och halloumi.

13.00 Föreläser

Drygt tio elever från årskurs nio kommer på besök. Föreläser om konsumenträtt, vardagsekonomi och hållbar konsumtion.

15.00 Besök

Besök av person som vill ha hjälp med sina skulder

16.00 Läser in och slutar

Läser in skuldsaneringsärendet och vid 16.30 slutar Arbetsdagen.

Om Ann-Carin Sjölander

Är: 53 år. Anställd av Sollefteå kommun som konsumentrådgivare på halvtid. Resten av arbetstiden jobbar hon med budget och skuldsanering.

År i yrket: 7.

Lön: 30 500 kronor.

Bästa med jobbet: Möjligheten att påverka och att möta människor, ”som jag gör i skolor, i organisationer som PRO och att träffa utlandsfödda”.

Sämsta: ”Det är ett ensamjobb. Jag har inga kollegor.”

Om jag inte blivit konsumentvägledare: ”Då hade jag nog arbetat kvar på kommunens lönekontor och arbetat mer med arbetsrätt och arbetsmiljö.”

Om konsumentvägledare

Antal: 248 av landets kommuner har kommunal konsumentvägledare.

Utbildning: Det saknas en utbildning för konsumentvägledare. De som arbetar som konsumentvägledare har skiftande bakgrund, men många har akademisk utbildning.

Framtid: Ser dålig ut. Antalet kommuner som har konsumentvägledning minskar. 2015 var det 20 kommuner som saknade sådan verksamhet och i år är det 42 som inte har konsumentvägledare. Många kommuner har bara konsumentvägledare på deltid.

Källa: Konsumentverket