Män i sorg: ”Viktigt att veta att någon förstår”
Hur kan vi bryta tystnaden och visa omtanke när en kollega drabbas av en stor förlust? Det var frågeställningen på den specialvisning av den aktuella dokumentärfilmen Efter Inez som Byggnads visade för medlemmar och anställda i dag. Ett sätt är att bryta machokulturen, menade Byggnads Johan Lindholm.
– Man måste inte säga så mycket, man kan bara göra, ge kollegan en buff på axeln och visa att man finns där, sade radiopsykologen Allan Linnér, som var inbjuden till en paneldiskussion efter visningen.
Filmen inleds då Filip Nordin och hans fru Denize är på BB-avdelningen tillsammans med sin dotter Inez som var död då hon föddes. Båda är ledsna, de turas om att hålla sitt barn och försöker förstå vad som hänt.
– Vi hade förberett allt, köpt en större bil, skruvat ihop spjälsängen, berättade Filip Nordin i filmen.
Med på BB är också dokumentärfilmaren Karin Ekberg som har ställt frågan om hon förutsättningslöst får följa dem en tid med sin kamera. Det får hon.
Fyra år senare har filmen som fick namnet ”Efter Inez” premiär på biograferna i slutet av september.
Tyst överseende från arbetskamraterna hade räckt när han började jobba igen, förklarade Filip Nordin.
– Bara det att veta att någon förstår, man behöver inte säga så himla mycket.
Byggnads vill nu att deras medlemmar ska se filmen och börja diskutera manliga ideal.
– Vi vet att män är sämre på att hantera livet då det drabbar en och att män är överrepresenterade när det gäller självmord och missbruk. Män är ofta i underläge när det gäller krishantering jämfört med kvinnor som har ett större kontaktnät, förklarar Byggnads pressekreterare Emma Sahlén Grip.
Filmen Efter Inez skildrar inte bara sorgen då ett par förlorar sitt barn utan aktualiserar också frågan om mäns sorg. Med i paneldiskussionen som hade temat ”Män i kris” var förutom Filip Nordin och filmaren Karin Ekberg, även psykolog Allan Linnér och Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.
– Byggbranschen är för macho. Det finns en jargong som skrämmer i väg arbetskraft, och vi har svårt att locka kvinnlig arbetskraft. Sedan kongressen 2014 jobbar vi aktivt med att komma tillrätta med den manliga jargongen. Att visa den här filmen är ett led i det arbetet, berättade Johan Lindholm.
Men poängterade han: att jobba med machokulturen handlar inte bara om att få in tjejer.
– De flesta som hör av sig när vi nu börjat jobba med det här är män som mår dåligt i branschen. Det är många killar som vill ha en förändring för att de överhuvudtaget ska vilja vara kvar. Så det handlar inte bara om att tillföra tjejer så blir det bra, utan det är betydligt mer som måste göras, sade Johan Lindholm.