Akvarell. Qi gong. Ritkol. Dans. Krita. Meditation. Gouache. Visualiseringar.

När Curt Thörnqvist, levande verkstad-pedagog och psykosyntesterapeut, håller kurs är verktygen många och varierade.

– Syftet med kursen är att jobba skapande och att hitta sitt eget bildspråk. Det ger självkännedom.

Sjutton elever deltar i kursen, som pågår i tre veckor. I går var de på Marie-Louise Ekman-utställningen på Moderna museet, i dag talar de om sina intryck därifrån och gör en spegelövning:

Två personer står mitt emot varandra med ett papper emellan sig. Den ena ritar valfritt motiv på sin halva av papperet, den andra gör en spegelvänd kopia på sin halva.

Så turas de om, tills de går över till att färglägga sina bilder med gouachefärg.

På väggarna sitter stora målningar gjorda gemensamt av flera elever med olika tekniker.

Men också personliga bilder av ”min inre trädgård”, resultatet av en visualiseringsövning häromdagen.

Någon berättar om en varm och lysande känsla, någon om minnen av en högst konkret trädgård med kraftfulla tistlar.

Skillnaderna är så stora att det är svårt att förstå att de alla är resultatet av samma uppgift.

Man börjar med väldigt enkla övningar och går efter hand över till att berätta genom sitt skapande

Curt Thörnqvist

– Den här pedagogiken gör det möjligt för alla att hitta till bilden som språk, förklarar Curt Thörnqvist.

– Man börjar med väldigt enkla övningar och går efter hand över till att berätta genom sitt skapande. Det är en pedagogisk kurs, men skapandet har en helande verkan. Det väcker minnen och känslor. Jag väljer visualiseringar, som från deltagarnas inre stärker och ger ljus.

Curt Thörnqvist säger själv att han har hållit på med folkbildning hela livet – först som fackligt aktiv inom Livs, senare inom ABF.

Så småningom hamnade han inom folkhögskolevärlden.

Han har hållit både i allmänna kurser, för dem som behöver läsa in grundskole- eller gymnasieämnen, etableringskurser för nyanlända och konstnärliga kurser i olika former.

– Det som är roligt med folkhögskolan är att alla kan gå, eftersom det är så billigt. Det blir en salig blandning av folk. Hit kommer folk som är konstnärer och andra som inte målat sedan de gick i skolan.

En arbetsdag med Curt Thörnqvist

7.30 Anländer och dukar fram

Kommer till skolan, dukar fram och förbereder.

9.00 Eleverna anländer

Eleverna kommer. Håller en liten introduktion, förklarar hur dagens övningar ska gå till, sätter igång.

10.00 Fikarast

Fikarast, ibland medan arbetet pågår.

12.00 Lunch

Matpaus.

13.00 Fortsättning följer

Undervisningen fortsätter.

15.00 Eleverna slutar

Skolan slut för dagen, eleverna går. Plockar undan och städar upp.

16.30 Slut för dagen

Slutar för dagen.

Om Curt Thörnqvist

Är: Lärare på Södra Stockholms folkhögskola.

Ålder: 71 år.

År i yrket: 24.

Bäst med yrket: Att lära känna människor, jag lär mig mycket själv.

Sämst med yrket: Att vi har så begränsade resurser jämfört med när jag började. Förut kunde vi ha mycket mer samspel mellan kurserna, med flera lärare.

Om folkhögskolelärare

Antal: 3 500, fördelade på 154 folkhögskolor.

Utbildning: Drygt hälften har lärarutbildning. De andra har oftast utbildning i sitt specifika ämne.

Fackförbund: Förbundet folkhögskollärarna, som samarbetar nära med Lärarförbundet.

Medellön: cirka 32 000 kronor i månaden (folkrörelseanknutna folkhögskolor, sep 2016).

Källor: Folkbildningsrådet, Förbundet folkhögskollärarna