”Fyyyyy på diiiiiig, har du dööödat en rååååtta?!”.

Det är ingen klassisk opera som får lågstadiebarnen att uppslukas, snyfta eller springa till lärarens famn inne på Kungliga Operans lilla scen. ”Voovve”, ”Piiiinkade” och ”Toooppenvän”, publiken kan relatera.

Operasopranen Sanna Gibbs spelar Ilon, en flicka på flykt med sin hund.

– Ibland håller barnen för öronen, men det är okej. De flesta tycker mycket om den. Strunt samma vilken genre, är det bra så är det universellt. Jag kan gilla tung hårdrock.

 

9.10 Sceningången, Kungliga Operan, Stockholm. Åldrade skinnsoffor, mässingslister, mörkt trä. Sanna Gibbs rör sig snabbt i trapporna. Ett vigt ben åker upp på bordet i logen med slitet linoleumgolv. Det är fullt av noter, krämer och – lådor med ”silicone nipple covers”, bröstvårtsskydd.

– Jag ligger mycket på golvet och ritar i föreställningen. Riktiga knäskydd syns men de här absorberar stötar om jag packar in dem i tejp!

9.20 Sminkrummet. I ett hörn sitter Ingrid Tobiasson, 66. Hon gästspelar efter att ha gått i pension som brukligt vid 55. Det är ovanligt att rösten håller så länge, betonar Sanna Gibbs.

– Hon har en fantastisk röst som har utvecklats. Men det där är olika. De som inte längre är fastanställda kan jobba så länge rösten håller.

Sminkösen pudrar, lägger eyeliner och fixar håret.

– När jag gör barnopera är det mer intensivt. Två föreställningar på 50 minuter om dagen, fyra till fem dagar i veckan. Det och min ålder gör att jag i princip vaknar uppsjungen.

Men det är alltid mycket jobb och framtiden är osäker.

– De allra flesta operasångare är frilansare, jag har eget företag. Men just nu är jag anställd av operan.

9.35 Personalmatsalen. Yoghurt och äggmacka.

– Jag var 22 och ville sjunga klassiskt men förstod inte hur man fysiskt gjorde utan att dö. Jag såg på Youtube och försökte härma.

En provsjungning på Kulturamas operautbildning gav direkt gensvar: ”Vi ses i höst”.

– Det är att det är så svårt som gör det roligt. Jag är inte en person som gillar att vara nöjd.

9.55 Ombyte i logen.

10.05 Uppsjungning i ett litet rum med piano. Rösten får knappt plats.

– Har jag rätt resonans skakar lamporna. Det är träning att sjunga, man får bred bröstkorg när man hållit på länge.

10.15 Klockan ringer. Dags att möta publiken. Bara något enstaka barn håller för öronen.

Om Sanna Gibbs

Ålder: 30.

Bor: Solna.

Utbildning: Kulturamas musikallinje för vuxna, Kulturamas utbildning Operastudio 67, två år på Operahögskolan i Stockholm.

Lön: Varierar, håller det helst för mig själv.

Bäst med jobbet: Att få göra det jag tycker mest om och jobba med folk som också tycker så.

Sämst med jobbet: Osäkerheten. ”Det är svårt att få ihop livet när man jobbar så mycket”.

Om hon inte blivit operasångerska: Musikal- och dansartist.

Om Operasångare

Snittlön: Medianlön 37 000 (institutionsteatrar 2016). Fria grupper omkring 25 000.

Utbildning: Vanligast är Operahögskolan i Stockholm och Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Facklig tillhörighet: Teaterförbundet. Korister tillhör SYMF.

Så många jobbar i yrket: Ca 300-400.