1100 förare jobbade under slavvillkor
EU-parlamentet vill införa elektronisk övervakning av lastbilstrafiken för att stoppa lönedumpning i branschen där en belgisk skandal med slavlöner för 1100 förare just briserat.
– Nån jävla ordning måste det bli, säger EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S).
På torsdag denna vecka röstar EU-parlamentet om en resolution om vägtrafiken. Transportutskottet kom i februari i år överens om ett förslag som kan innebära att elektronisk övervakning införs.
Förra veckan uppdagades en ny skandal inom transportbranschen.
Bedrägeri, trafficking och lönedumpning.
Anklagelserna radas upp mot vd:n för det belgiska transportföretaget Jost Group.
Polisen gjorde en razzia mot företagets som misstänks för att ha undanhållit staten uppemot en halv miljard kronor i uteblivna sociala avgifter.
Polisen genomförde sina razzior mot ett 20-tal av företagets kontor.
Jost Group misstänks ha öppnat brevlådeföretag i flera länder i Östeuropa och via dessa anställt 1 100 utländska förare, främst från Rumänien, som enligt myndigheterna ska ha jobbat under vad som betecknas som slavliknande villkor.
Åklagaren beskriver det som ett ”organiserat bedrägeri” som misstänks ha pågått mellan 2014 och 2016.
Polisens ingripande skedde strax innan EU-kommissionens förslag om nya regler för vägtrafik (Mobility package), som ska presenteras den 31 maj.
EU-parlamentet ger i veckan, i och med omröstningen av resolutionen, sin syn på vilka regler som de anser ska genomföras.
Jens Nilsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker, säger till Arbetet Global att de vill se en förenkling av de komplicerade regelverk som omgärdar branschen.
Det handlar framför allt om reglerna för cabotagetrafik, som innebär att transportföretag får köra i andra länder utan särskilda tillstånd.
Dessa regler missbrukas ofta. Genom att anställa från länder där villkoren är sämre men sedan låta förarna köra i andra länder kan transportföretag göra stora vinster genom att hålla lönerna nere och inte betala sociala avgifter.
– Det är en havererad bransch, säger Johan Danielsson, LO:s EU-expert.
Enligt en tidigare studie från Lunds universitet finns det dagligen 2000–3000 utländska fordon som bedriver vad som kan vara olagliga transporter på svenska vägar.