Viktig pjäs om radikaliseringsprocessen
I Jihadisten möter vi tjugonåntingkillen Ilias (Magdi Saleh) som hankar sig fram i tillvaron på brottslighet, ett lågavlönat nystartsjobb och föräldrarna.
Flickvännen (Hanne Mathisen Haga) ställer ett ultimatum, om han inte presenterar henne för familjen och tar ansvar lämnar hon honom. Men eftersom hon, enligt pappan, inte är en god muslim vill han gifta bort sonen med kusinen. Samtidigt dras Ilias in i allt grövre kriminalitet.
Kraven från omgivningen gör att Ilias blir alltmer vilsen. Å ena sidan vill han bli en del av det svenska samhället och bestämma över sitt liv. Å andra sidan vill han inte tappa bort sin identitet och försvenskas. En verklighet som många unga säkert känner igen sig i.
En vän (Misagh Sharifian) säger att han har hittat sinnesro och att han tänker ”åka ner”. I Sverige kan han inte bo bland de otrogna muslimerna. Trots att imamen förklarar för Ilias att en god muslim inte skadar sina medmänniskor och respekterar andras åsikter radikaliseras Ilias.
På ett nyskapande sätt blandas bilder från förorten med hiphopmusik och ungdomsspråket känns autentiskt.
Pjäsen ställer många frågor men kommer inte med några svar. Snarare vill den diskutera radikaliseringsprocessen och varför unga människor ansluter sig till en våldsbejakande extremistgrupp och vem som har ansvaret för att ha svikit dem.
Efter varje föreställning följer ett panelsamtal, på premiärdagen med bland andra imamen Iman Baroudi och två samordnare mot våldsbejakande extremism.
Publiken är engagerad och det är tydligt att många vill diskutera de här frågorna. Jihadisten är en viktig pjäs. Att den hade premiär på årsdagen av terrorattackerna i Bryssel och att terrordådet i Westminister genomfördes samma kväll understryker pjäsens aktualitet.
Soledad Cartagena
Teater
Jihadisten
av Johan Gry, Joel Nordström, Wahid Setihesh
Regi: Johan Gry
Göteborgs stadsteater