Brittisk strid om tågdörrar
En 24-timmars tågstrejk som inleds idag spås få stora konsekvenser för tågtrafiken i hela England. Bråket handlar om det ska finnas vakter eller inte då tågdörrarna ska stängas.
Det brittiska järnvägsfacket RMT strejkar idag, 13 mars, mot att brittiska tågbolag vill ändra rutinerna då tågdörrarna ska stängas.
Dagens strejk – som påverkar tre bolag Southern, Northern och Merseyrail – är bara en av flera strejker de senaste månaderna.
Järnvägsfacket RMT hävdar att det är en fråga om säkerhet. Om tågpersonalen upphör att kontrollera dörrarna ökar risken för olyckor. Men det handlar också om jobben. Fler anställda oroas över att de nya rutinerna ska leda till personalneddragningar.
Tågbolaget Merseyrail har köpt in nya tåg som ska börja användas 2020.
Lokala myndigheter har uppgivit att de ändrar sina bestämmelser så att tågpersonal inte kommer att behöva övervaka dörrstängningen.
Därmed kommer arbetsuppgifterna för konduktörer att ändras.
Tågbolaget Merseyrail försökte stoppa strejken genom att förra veckan vända sig till en domstol som dock avslog bolagets begäran.
RMT strejkade mot förändringen den 22 februari. Men trots strejken så rullade flera tåg.
Enligt en av tågoperatörerna – Govia Thameslink Railway – så gick majoriteten av tågen trots strejken, rapporterar The Guardian. Facket ger dock en annan bild och hävdar att konflikten fick stora konsekvenser.
Det brittiska tågfacket RTM har fått stöd för sin strejk från transportfacket Aslef, som motsätter sig försök att under konflikt omdirigera varutransporter från tåget till lastbil.
Den brittiska regeringen har sagt att priset på tågtransporter måsta minska och att det bör vara tillåtet att bedriva tågtrafik utan att vakter kontrollerar dörrstängningen.