Sociala medier ger föga kampvilja
Sociala medier gör inte att unga blir mer politiskt engagerade. Snarare mer självfokuserade. Det visar ett tvärvetenskapligt projekt från Örebro universitet.
Under fem år (2010-2015) har femton forskare i ämnena medie- och kommunikationsvetenskap, psykologi och statsvetenskap studerat 4 000 individer mellan 13 och 30 år och deras politiska utveckling. Även kompisar och föräldrar har intervjuats.
Endast sex procent är politiskt aktiva. 50 procent säger sig vara intresserade, men inte engagerade.
Nätet engagerar de redan engagerade, är en slutsats.
– Fastän nätet erbjuder många alternativ vad gäller politiskt engagemang ser vi att förhoppningen att alla internets möjligheter skulle göra fler politiskt intresserade inte infrias, säger Erik Amnå, professor i statskunskap i ett pressmeddelande.
De unga är väldigt aktiva i sociala medier, men är där för att berätta om sig själva och träffa kompisar. Forskarna anser också att plattformarna är uppbyggda för den sortens aktivitet. Det leder till stärkt fokusering på sig själv och mindre på att utveckla humanistiska och demokratiska värderingar, enligt forskningen.
– Det är inte bara vi som gör något på nätet, nätet gör också något med oss. Det är gastkramande att se hur dagens algoritmer styr in människor i olika åsiktskorridorer. Det är viktigt att vi möts över dessa, att vi ser till att möta människor som vi annars inte skulle träffa, säger Erik Amnå.
– Utvecklingspsykologierna kunde också se att fram till 16 års ålder formades det politiska intresset liksom ointresset, men sedan ändrade man sig i liten utsträckning. Att det sker så tidigt är något som politiker, skola och lärare borde fundera över vad det innebär.