Kontrasterna ökar i amerikansk film
Det är inte bara Southside with you om paret Obama som visar att amerikansk independentfilm blivit politisk. Arbetarklass och fattigdom skildras allt oftare, vilket syns på Stockholms filmfestival.
Så här inför presidentvalet i USA är det tydligaste tecknet på att politik och samhällsvillkor influerar amerikansk filmindustri Richard Tannes spelfilm Southside with you, om paret Obama. Men den amerikanska indiefilmen har blivit mer politisk över lag och tar upp fattigdom på ett sätt som inte tidigare gjorts.
– Nu handlar det ofta om villkoren för arbetarklassen och de fattigaste i samhället, säger George Ivanov, programchef på Stockholm internationella filmfestival, som börjar 9 november. Där visas många exempel på det:
– I en av de mer kommersiella filmerna här, Hell or high Water av David Mackenzie, håller två bröder på att förlora familjens land till banken och börjar därför råna banker. Det är tydligt att det finns en social grund där. Och Katie says goodbye av Wayne Roberts handlar om den extrema fattigdomen i en stad där det finns väldigt få jobb, och där de som finns är så lågbetalda att man knappt överlever, säger han.
Stockholms filmfestival har sedan starten 1990, samma år som Gudfadern del III kom, satsat på amerikansk independentfilm.
– Den första gäst vi bjöd in var Roger Coreman, urfadern till mycket amerikansk film. Hos honom har Coppola, Spielberg och Scorsese gått i lära, säger festivalchef Git Scheynius.
Coreman kom till festivalen med sin sista film, den första på länge, som han bad volontärer på plats att klippa om.
– Det säger något om honom, han lät folk göra vad de ville, säger Git Scheynius och tillägger att i samma veva skrev de också upp Francis Ford Coppola som en drömgäst till festivalen.
I år hade han möjlighet, och får också priset Stockholm Lifetime Achievement Award, för sin insats som just filmens ”gudfader”.
– Förutom Gudfadern och Apocalypse now är Avlyssningen helt enorm, liksom Rumble fish. Hans filmer har identifierat amerikansk kultur och identitet, ja också global identitet, säger hon på sitt kontor och räcker över priset, den 7,3 kilogram tunga Bronshästen:
– Vill du känna på Coppolahästen?
Amerikansk film är vital, kontrasterna mellan pengastyrd verklighetsfrånvänd Hollywoodfilm och historiedriven independentfilm ökar, enligt Git Scheynius.
På filmfestivalen breddas utbudet. Och mellan 15 och 20 av festivalfilmerna brukar få svensk distribution och kan alltså nå en bredare publik.
USA bortom Hollywood
På Stockholm filmfestival visas 55 filmer som sätter berättelsen i fokus.
Spelfilm
Are We Not Cats av Xander Robin
Birth Of A Nation av Nate Parker
Anchester Av The Sea av Kenneth Lonergan
Nocturnal Animals av Tom Ford
Katie Says Goodave av Wayne Roberts
American Honey av Andrea Arnold
Indignation av James Schamus
Little Men av Ira Sachs
Paterson av Jim Jarmusch
Sophie And The Rising Sun av Maggie Greenwald
American Pastoral av Ewan McGregor
Arrival av Denis Villeneuve
Fyren Mellan Haven av Derek Cianfrance (United Kingdom, New Zeeland, USA), med Alicia Vikander
Sju Minuter Efter Midnatt av J.A. Bayona
All We Had av Katie Holmes
As You Are av Miles Joris-Peyrafitte
Between Us av Rafael Palacio Illingworth
Dog Eat Dog av Paul Schrader
Dreamland av Robert Schwartzman
Hell Or High Water av David Mackenzie
How To Tell You’re A Douchebag av Tahir Jetter
In Dubious Battle av James Franco
In The Radiant City av Rachel Lambert
The Land av Steven Caple Jr.
Lovesong av So Yong Kim
Morris From America av Chad Hartigan
Operation Avalanche av Matt Johnson
Other People av Chris Kelly
Southside With You av Richard Tanne
Sticky Notes av Amanda Sharp
Wiener-Dog av Todd Solondz
Child Eater av Erlingur Óttar Thoroddsen
The Eyes Of My Mother av Nicolas Pesce
The Greasy Strangler av Jim Hosking
The Love Witch av Anna Biller
The Transfiguration av Michael O’Shea
Lion av Garth Davis
Dokumentärer:
American Anarchist av Charlie Siskel
Check It av Dana Flor, Toav Oppenheimer
Hooligan Sparrow av Nanfu Wang
I Called Him Morgan av Kasper Collin
Life, Animated av Roger Ross Williams
Southwest of Salem: The Story of the San Antonio Four av Deborah Esquenazi
Tickling Giants av Sara Taksler
After Spring av Steph Ching, Ellen Martinez
Do Not Resist av Craig Atkinson
First Monday In May av Andrew Rossi
Gimme Danger av Jim Jarmusch
Kate Plays Christine av Robert Greene
The Last Laugh av Ferne Pearlstein
Shot! The Psycho-Spiritual Mantra of Rock av Barney Clay
Solitary av Kristi Jacobson
Under The Gun av Stephanie Soechtig
Untouchable av David Feige
Author: The JT LeRoy Story av Jeff Feuerzeig