Fri att skapa vad som helst
Säkerhetsspärrar som i tunnelbanan, total tystnadsplikt och nolltolerans mot besökare inne vid arbetsplatserna. Inget av det som spelutvecklaren Nathalie Ek och hennes kollegor på spelföretaget Dice jobbar med får läcka ut.
– När kompisar frågar kan jag inte säga något. Som tur är jobbar min sambo också här. Det är skönt att kunna prata om spelen hemma, säger Nathalie Ek, vars egentliga titel är User Interface designer.
Nathalie Ek visar runt på de ytor där icke anställda får vistas. Väggar tapetserade med en beväpnad karaktär i mantel från senaste spelet Battlefield 1. Amerikansk rockmusik i högtalarna. Pingisbord, biljardbord, en bar och några nostalgiska arkadspel (stora spelmaskiner, som flipper).
– Jobbet gör ju lite att jag slipper växa upp, säger hon nöjt.
Efter tre år som programmerare här, eller kodare som de kallas i spelvärlden, blev hon User Interface designer. Hennes uppgift är att se till att spelarna förstår hur vapen ska användas och hur spelet ska spelas utan att behöva tala om det i text. Att göra spelet användarvänligt och begripligt. Ofta jobbar hon i ett datorprogram och omvandlar siffror från kodarnas koder till bilder på skärmen. Ibland programmerar hon själv, men större uppgifter lämnar hon till kodarna. En till två timmar varje dag testspelar hon.
– Många säger ”så du bara spelar på jobbet”, men det är inte bara nöje. Jag sitter med mitt block och letar fel, säger hon och berättar att hon till viss del blivit arbetsskadad och söker fel även när hon spelar på fritiden.
När Nathalie Ek slutade gymnasiet spelade hon tolv timmar Counterstrike per dag. I två år. På VM i Frankrike nådde hon sitt mål: en stor prissumma. Uteslutningsmetoden ledde henne till utbildningen som civilingenjör i medieteknik.
I beskrivningen av utbildningen fanns en spelkarriär på Dice med, för henne en dröm.
Men i stället för spel blev det ”extremt mycket matte” och programmering.
– Från början hade jag inget intresse för det men tredje året insåg jag hur ballt programmering är. Det ger en frihet att skapa allt!
En dag fick hon ett mejl från Dice, som tyckte att hon hade rätt bakgrund. Det gav henne ett examensjobb och sedan fast anställning. Hemlighetsmakeriet och känslan av att jobba med något som många väntar på skapar en bra sammanhållning i gruppen, tycker hon. Och känslan inför ett spelsläpp är oslagbar.
– Det pirrar i hela kroppen. Jag är som ett barn på julafton.
Om Nathalie Ek
Ålder: 29 år.
Bor: Östermalm i Stockholm.
Utbildning: Civilingenjör i medieteknik i Norrköping vid Linköpings universitet.
Lön: Marknadsmässig månadslön plus bonus och aktier.
Bäst med jobbet: Extremt duktiga kollegor, att få se ens tankar förverkligas i spelet och få utlopp för sin hobby.
Sämst med jobbet: Att hela tiden vilja mer. Kan bli sena kvällar.
Om hon inte blivit programmerare: Fotograf, det är hennes hobby.
Om spelutvecklare
Löner: Medellön för programmerare är cirka 32 000 kronor, men väldigt individuell utveckling och beror på roll.
Utbildning: Ingenjör eller yrkeshögskoleutbildning. En del självlärda, men inte lika vanligt som förr.
Facklig tillhörighet: Unionen och Sveriges Ingenjörer.
Så många jobbar i yrket: Cirka 3 000 jobbar i spelbranschen med olika yrken.